Szentgotthárd-vasút
építeni kezdték 1872 okt. 1-én, a nagy alagutat befejezték
1881 dec., amely e szerint közel 9 1/2 év alatt készült
el. A nagy alagút hossza 14,9 km., magassága a tengerszin felett 1154,9 m.
Ezenkivül az egész vonalon Immensee és Chiasso között még 64 alagút van,
amelyeknek összes hossza 26,8 km. Az immensee-chiassói vonalon az átmeneti
forgalom 1882 jun. 1-én indult meg. A Sz. Immenseenél (Schwyz kanton)
csatlakozik a svájci, Pino és Chiassónál (olasz határ) a felső-olasz vasúti
hálózathoz s az egész immense-bellinzona-pinói törzsvonal hossza a két
mellékvonallal (Giubiasco-Lugano-Chiasso s Cadenazzo-Locarno) együtt 239,5 km.
A bérelt vonalakkal (Luzern-Rothkreuz-Immensee és Ranzo-Gera-Luino) együtt az
egész vállalat üzemben levő vonalának hossza 266 km. A vállalatba fektetett
összeg 1882-ben 238 millió frank. Az új közlekedési vonal kedvező hatása
csakhamar érezhetővé vált. A Sz. befektetése 1893 jan. 1. már 262.522,509
frank. Az eredeti részvénytőke 50 millióra emeltetett, amelyből 45 millió
tényleg befizettetett. Az összes vonalakból jelenleg körülbelül 93 km.
kétvágányu. Forgalmi eszközök 1893-ban: 96 lokomotiv, 209 személykocsi, 36
podgyászkocsi és 1284 teherkocsi. Szállítottak 1892-ben: 1.452,588 személyt és
785,197 tonna podgyászt és terhet. A személyforgalom bevétele: 4.743,639, a
podgyász- és teherforgalomé 9.107,769, az összes bevétel 14.432,063 frank. A
kiadás 7.729,119, ennélfogva a felesleg 6.702,934 frank. A tiszta haszon 1892.
és 1891-ben 6,2 % osztalékot eredményezett, holott 1890-ben 6 1/2
%, 1889-ben 7,4 %, 1888-ban 6 %, 1887-ben 5 %, 1885-1886-ban 3 1/2
% és 1883/84-ben 2 1/2 % volt az osztalék. V. ö. Archiv
für Eisenbahnwesen (Berlin 1881, 1885 s köv.); Wanner, Geschichte des Baues der
Gotthardbahn (Luzern 1885); Rüegg, Die Wirkungen der Gotthardbahn (Lipcse
1892).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|