Szerzetesek
szerzetrendek, a r. kat. egyházban azok a férfiak v. nőt (szerzetesnők),
akik többen egy házban (kolostorban, zárdában) laknak és bizonyos, az egyház
által helybenhagyott szabályok szerint élnek, hogy örök üdvösségüket könnyebben
elérhessék. A szerzetesi életnek alapját a szerzetesi fogadalmak teszik (l.
Evangeliomi tanácsok és Fogadalom). A rendes három fogadalomhoz némely
szerzetesrend még egy negyediket csatol a különféle célok szempontjából,
amelyek végett alapíttatott. Igy p. az irgalmasok a betegek ápolását, a
kegyesrendiek a tanítást stb. A szerzetesi élet megalapítójául az
egyháztörténelem szt. Antalt nevezi meg (l. Antal), akinek szabályait egyik
tanítványa Pachomius (l. o.) tökéletesítette s ez által a szerzetesi életnek
csaknem azt az alakját adta, amellyel manap is bir. Az ő szabályai szerint a
Sz. egy fő (házfőnök = rector, guardian) vezetése alatt ima, elmélkedés és
vallásos gyakorlatok mellett munkával is foglalkoztak. Manap is p. a trappisták
kiválóan földmíveléssel foglalkoznak. A felszentelt Sz. azonfelül szentmisét
mondanak, kiszolgáltatják az oltári szentséget és a penitenciatartás
szentségét, hirdetik isten igéjét. Rendszerint a megyés püspöknek, egyesek
egyenesen a római pápának vannak alávetve. Némely szerzetben szigoru clausura
(l. o.) van. Amalarius diakonus, majd metzi apát (megh. 837 körül), Chrodegang
metzi püspök Vita canonica c. művét 816. átdolgozta; a munka azután egész
Franciaországban meghonosodott. A Sz. kiváló befolyást gyakoroltak a
tudományra, melynek az ó- és középkorban úgyszólván egyedüli művelői voltak, és
a vallásos élet fejlesztésére és megerősítésére. A pápa egyes Sz.-et
szekularizálhat, vagyis megengedheti nekik, hogy a kolostor falain kivül, a
világban (in saeculo) élhessenek. Az ily szekularizált Sz. a szerzetesi
fogadalmakhoz azontúl is kötve maradnak, de a szegénységi fogadalomhoz csak
annyiban, amennyiben azt a megváltoztatott körülmények engedik; világi öltönyük
alatt továbbá folyvást szerzetesruhájuk egy jelvényét tartoznak viselni. A Sz.
s a rend közti viszony megszüntetésének egyik nevezetesebb esete magának a szerzetesrendnek
eltörlése, ami az egyházjog szerint csak az apostoli széknek, hazai törvényeink
szerint a magyar apostoli királynak jogaihoz tartozik. Az egyes
szerzetesrendeket saját neveiken irtuk meg.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|