a fénybehatás minőleges különbségei, szemben az
intenzitásnak nevzeett mennyileges különbözőségétől. Amennyiben ezek a spektrum
alkotórészeit teszik, tisztán rezgési számukkal, v. hullámhosszuságukkal
jellemezhetők és egyszerü, homogén vagy monokromatikus Sz. nevét viselik (l.
Spektrálszinek); ezekből keletkeznek összetevés által mindama kevert Sz.,
melyeket általában a testek szineinek szokás nevezni. A Sz. forrása legelső
sorban a Napnak kevert, u. n. fehér fénye, mely prizmában való törés, v. rácson
való elhajlás által alkotószineire bontható s ezekből ismét összetehető (l.
Szinszórás); korlátoltabb mértékben a mesterséges fényforrások is fehér vagy
sárgás fényt árasztanak. A spektrumnak számtalan átmenettel egymásba folyó
szineit Newton eljárása szerint és tekintettel a diatonikus hangskálára hét
szinfcsoportra szokás osztani, melyek rezgési számuk szerint elrendezve: vörös,
narancs, sárga, zöld, kék, indigó, ibolya; ezekhez a skála elején és végén,
illetve még a barnavörös és lavendulaszint lehetne sorolni. Listing szerint e
szincsoportok rezgési számai számtani haladványt képeznek, és a Nap
spektrumában e Sz.-ben felötlő hézagok, a C, D, E, F, G-vel jelölt
Fraunhofer-féle vonalak közel a hasonló nevü hangok rezgési intervallumát
tüntetik fel, csakhogy a szekunda hangköze itt 9/8 helyett 10/9. A mondott
vonalak tehát az 1/1, 10/9, 5/4, 4/3, 3/2 intervallumsorozatot alkotják. A
szabad szemmel látható spektrum nem terjed teljes nyolcadra, de foszforeszkáló
és fluoreszkáló anyagok segítségbe vételével két nyolcadra is kiterjeszthető.
Valamely spektrum szinei összekeverve és egyesítve ismét fehér fényt adnak; ha
azonban az egyesítésből egyet kizárunk, akkor a kizárt szinnek kiegészítő
(complementáris) szine jön létre; két komplementáris szin természetesen ismét a
fehér szint szolgáltatja (l. Szinszórás). Helmholtz szerint fehér szin azonban
már két homogén szin keverése által is ered; ugyanis a spektrum vörös végétől a
sárga mező végéig akad mindig egy szin, mely az ibolya végétől a kék kezdetéig
álló valamely szinhez adva, a fehér szin benyomását teszi. Ezek szerint a fehér
fényből mindenféle színes fény keletkezhetik, ha tetszés szerinti módon belőle
egyes zineket kioltunk vagy gyengítünk. Ez történik az összes
interferenciajelenségeknél (Fresnel tükörkisérlete, Newton szingyűrüi, Fresnel
biprizmája, fényelhajlási jelenségek, kromatikus polarizáció, körös
polarizáció) s különösen az abszorpciónál is, mely az összes testszinek oka. Az
összestestek ugyanis a rajtuk átmenő fényt elnyelik, még pedig ugy hogy az
elnyelés nagysága az anyagi minőségen kívűl lényegesen a fény
hullámhosszaságától is függ. De a visszavert fény is bizonyos mélységig hatol a
testek felülete alá s a szin, melyben e testeket látjuk az, mely a fehér
fényből az elnyelt szin levonása után marad. Szintelen és fehér tehát azon
test, mely a fehér fényben foglalt összes Sz.-et egyenlőképen elnyeli, ugy hogy
az átbocsátott és visszamaradt fény keverési viszonya a beeső fényével azonos.
Vörösnek nevezzük azt az üveget, mely a fehér fényből csupán a vörös és a sárga
sugarakat bocsátja át, a többit elnyeli. Színes üveg tehát bizonyos Sz.-re
vonatkozólag valóságos fényszűrő. A fekete test az összes szineket egyformán
nyeli el. V. ö. Helmholtz, Handbuch der physiologischen Optik (2. kiad. Lipcse
1886).
Sz. a heraldikában. A címereknél használt Sz. közül a régibb
heraldika csak hatot, jbban mondva csak négyet ismert, t. i. vörös, kék, zöld,
feketét, és két ércszint: arany és ezüstöt. Ábrázolásukra csak teljes szineket
használtak. Később még más Sz. is jöttek használatba: narancssárga, hússzin
stb., de ezek soha sem tekintettek heraldikai Sz.-nek. Azonkivül még a
biborszint is felvették, de ennek használata ugyszólván csak fövegek, koronák,
köpenyek stb. szinezésénél fordult elő. A régibb heraldikában különösebben két
szabály volt használatban a Sz.-et illetőleg, t. i. egy címerben se legyen több
két szinnél, alaposabb ok nélkül, másodszor pedig, hogy szin szinre, érc ércre
soha se jöjjön, azaz p. vörös oroszlán ne ábrázoltassék színes alapon, hanem
arany v. ezüst alapon, viszont p. arany sas ne ábrázoltassék ezüst alapon,
hanem szinesen. Ez utóbbi szabályt oly szigoruan megtartották, hogy a heroldok
az ellenkezőleg szerkesztett címereket hamisaknak jelentették ki s
tulajdonosaik a lovagjátékokból ki voltak zárva. Kivétel csak a jeruzsálemi
királyság címerée volt, mely a két ércet magában egyesítette. Különben a
heraldika fénykorában is többször vétettek e szabály ellen. Franciaországban az
e szabály ellen szerkesztett címereket armes a enquérir-nek nevezték, amit a
német heraldika talánycímerre (Räthselwappen) fordított le. Tényleg azonban ez
jogtalan elnevezés volt, amennyiben p. régi címereknél a használat folytán
megváltozhatik az érc szine, p. az aranyból vörös, az ezüstből fekete v. kék
szin lesz, de ezt csak látszólagos, optikai csalódásnak lehetne nevezni. Az
újabb heraldika a természetes szint illetőleg e szabály alól kivételt tesz,
amennyiben természetes szinü emberi testrészeket, növényeket, állatokat stb.
ugy érc-, mint színes alapon is ábrázolja. A régi heraldikában a természetes
szin ritkán fordul elő, az újabban nagyon használatos. Ami a Sz. jelzését
illeti, l. Csíkozás. Nagyobb, minden alak nélküli felületek feltüntetésére a
damaszkolást (l. o.) használják.
Forrás: Pallas Nagylexikon