(sabbatariusok), a reformáció óta s jobbára annak
következtében keletkezett, rendesen apróbb és rövid életü keresztény
felekezetek, melyek az ó-szövetségre visszanyulva, a kereszténységben
kisebb-nagyobb mértékben visszahelyezni karták az egyház által eltörölt zsidó
vallásos törvényeket, s igy nagyjában a Kr. u. I. sz.-beli ebioniták (l. o.)
álláspontjára helyezkedtek. Azon szembeszökő körülménynek, hogy egyebek közt a
vasárnap helyett a szombatot tartották meg mint nyugalomnapot, köszönték a
Sz.nevet, bár különben zsidózóknak (Judenzer), félzsidóknak (semi-judaei) és
keresztény-zsidóknak is neveztettek, míg maguk különféle más neveket vettek
fel. Az ilyen Sz. már a XVI. sz. első felében léptek fel Csehországban,
valamivel későbben Sziléziában és Lengyelországban, hol még ma is léteznek (subbotniki,
molokánusok). Angolországban a XVII. sz.-ban keletkeztek az u. n.
keresztény-zsidók, Csehországban az elnyomott husztiák maradványaiból az
abrahamiták, kiket 1780. Magyarország déli határvidékeire hurcoltak, hol őket
egymástól elkülönítették, szigoru őrizet alá helyezték és nemsokára elnyomták.
Ide tartozik az 1750. Southcote Johanna által alapított angol Sz. vagy
új-izraeliták felekezete is. Az erdélyi Sz. keletkezése szenterzsébeti Eőssi
András dúsgazdag székely főnemesre veezethető vissza, ki mint a hitújításai
miatt elitélt Dávid Ferenc (l. o.) unitárius püspök hive, ennek tanait
túlhajtotta (1588 körül); művét folytatta fogadott fia Pécsi Tamás, Bethlen
Gábor alatt Erdély főkancellárja, ki előkelő családi összeköttetéseit, vagyonát
és befolyását, bukása után (1620) pedig egész idejét és tehetségét, bő
tudományát és meglepő héber ismereteit a szombatosság ügyének szentelte, mely
most számos hivőt talált a székelyek közt és egyebek közt elég terjedelmes,
tisztán magyar irodalmat teremtett: egyházi énekeket, teologiai és polemikai
műveket s a zsidó liturgia és szertartásos könyvek fordításait. I. Rákóczi
György a dési terminuson (1638) megtörte erejét; azóta a folytonos kegyetlen
üldözés, mely sok szombatost Törökországba való kivándorlásra kényszerített,
egyre apasztotta számukat, és még csak titokban, de annál nagyobb rajongással
gyakorolták vallásukat, mely lépésenként mind közelebbre jutott a zsidósághoz.
Bözödújfalun meghúzódott utolsó maradványaik, 39 család vagy 170 lélekkel, 4
család kivételével, mely még ma is szombatos, 1868. a zsidó hitre tértek és
«izraelita prozelita hitközséget» alakítottak. V. ö. Kohn Sámuel, A
szombatosok, történetük, dogmatikájuk és irodalmuk (Budapest 1889). Amerikában
1844 keletkeztek Sz. a baptiszták, kivált pedig az adventisták közt, kik tanaik
terjesztése, első sorban a szombat szentül tartása mellett erélyes propagandát
fejtenek ki. V. ö. Andrews J. N., Die Geschichte d. Sabbath"s (angolból
fordította Conradi E. R., Basel és Hamburg 1891).
Forrás: Pallas Nagylexikon