Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Tanügyi sta... ----

Magyar Magyar Német Német
Tanügyi sta... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Tanügyi statisztika

meghatározás

a közművelődési statisztika egyik ága. Köréhez tartozik az oktatásügy minden alakjában, tehát a magántanítás is, de a dolog természeténél fogva a T. leginkább a közoktatási intézetekkel, vagyis az iskolák legkülönbözőbb nemeivel foglalkozik s a magántanulás elterjedtségére csak a magántanítók száma (mit a foglalkozási statisztika derít ki) vet némi világot; az intézeteken kivüli nyilvános oktatás, tudományos, ismeretterjesztő felolvasások, bemutatások statisztikája szintén hiányos, bár a közoktatás ezen ága egyre terjedőben van. Az iskolák különböző nemei szerint a T. részben az általános művelődés, részben a szakoktatás statisztikájává lesz; az előbbi körben, sőt bizonyos fokig az utóbbiban is, az elemi v. népoktatás, a közép és felső oktatás statisztikája válik szét. A T. főleg az állami iskolák terjeszkedésével indul fejlődésnek s mint ilyen, első sorban az állami igazgatás egyik ágának statisztikája, melynek művelése a közoktatásügyi minisztérium ügykörébe tartozik. Egyes államokban önálló szervezetek is jöttek létre a T. céljaira, igy Franciaországban az 1876. alkotott Commission de statistique de l"enseignement primaire (elemi oktatásügyi statisztikai bizottság), mely tanférfiakból, hivatalnokokból és tudósokból összetéve, az elemi oktatás állapotára vonatkozó adatgyüjtést vezeti és öt évenkint nagy jelentést tesz közzé. Hazánkban a hatvanas években a magyar tudományos akadémia statisztikai bizottságának egyik tagja, Barsi József dolgozta fel a közoktatásügyi statisztikai anyagot. Az alkotmány helyreállítása után a statisztikai tanács által felállított keretben eleinte az országos statisztikai hivatal, később a vallás- és közoktatásügyi minisztérium dolgozta fel a T.-t. A minisztérium évi jelentései, egyes részeiben ötéves időközönkint terjedelmesebben tartalmazzák a hazai iskolák majd minden ágának statisztikáját; a XXV. jelentés, mely az ezredéves ünnepek évében jelent meg, nagy érdekü visszapillantásokat nyújt közoktatásügyünk legtöbb ágára.

A nemzetközi T. nagy nehézségekkel kénytelen küzdeni, minthogy az iskolák berendezése, elnevezése, osztályozása országról-országra más s az iskolákra vonatkozó statisztikai adatok nagyon különböző rendszer szerint gyüjtenek össze és állíttatnak egybe. Egységes adatgyüjtési elvek felállításán a nemzetközi statisztikai kongresszusok s legújabban az Institut international de statistique 1891-iki bécsi ülése fáradoztak. Nemzetközi összehasonlító munkálatokat az elemi oktatásügyre vonatkozólag legújabban a most említett társaság hozott létre. Az 1889-iki párisi ülésen kiküldött elemi oktatásügyi bizottság fáradhatatlan előadója, Levasseur, már az 1891-iki bécsi ülésen bemutatta a 12 államra kiterjeszkedő első, történeti jellegü jelentését az elemi oktatás fejlődéséről, majd az 1893-iki chicagói ülésen a jelen századra vonatkozó, mintegy 30 államra kiterjedő nagy szabásu összehasonlító munkát, mely az egyes államok szakembereinek közreműködésével létrehozva, nagyon tanulságos áttekintését nyujtja a népoktatás intenzivitásának az öt világrészben. Hazai T. röviden összefoglalva legújabban az országos magyar királyi statisztikai hivatal által kiadott Magyar Statisztikai Évkönyvben is feltalálható. (A főbb adatokat l. a Magyarországról s az egyes államokról szóló cikkekben.)

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is