Távlat
festészet
a festészetben a síkon ábrázolt valóságnak plasztikus
látszatban való feltüntetésére szolgáló eszköz, melynek törvényeit az optika
állapítja meg. Az egyiptomiak nem ismerték a T. törvényeit; festményeiken az
egymás után következő tárgyakat vagy egymás fölött tüntették föl, vagy pedig
ugy hogy az elülsők eltakarják a mögöttük levőket; e mellett minden tárgyat
laposan, egyedül szinekkel kitöltött körvonalakkal ábrázoltak. Hogy a
klasszikus művészetben ösmerték-e a T.-ot, az még nincs eldöntve; a ránk maradt
helyes T.-u falképek a T. törvényeinek tudományos ismerete nélkül, pusztán a
természet megfigyelése után is készülhettek. A T. elméletét csak a XV. sz.-ban
állapították meg, még pedig Vasari szerint Paolo Uccelli ésP. della Francesca.
Az utóbbi tanulmányai alapján 1494. és 1508. Fra Luca Pacioli da Borgo San
Sepolcro Velencében két művet adott ki, mely a T. törvényeivel először
foglalkozik rendszeresen. Valamivel később tette közé Bürer a T. körül forgó
nürnbergi tanulmányainak eredményét. Ez alapvető munkák megjelenése óta
mérhetetlenül nagy irodalom támadt, mely a T.-tal tudományosan foglalkozik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Kapcsolódás
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|