Tefszír
meghatározás
a. m. magyarázat, de különösen a Korán exegezise,
melynek az iszlámban nagyon terjedelmes irodalma van. Az e körbe tartozó művek
részint filologiai, részint dogmatikai, részint teozofiai vagy végül a tradició
szempontjából tárgyalják az iszlám szent könyvét. Az utóbbiak közül a
leghiresebb és legterjedelmesebb a Tabarí T.-je, mely azonban nem igen
terjedt el. Nagyobb szerencséje volt a mohammedánok között Al Zamakhsari
(1075-1143) Al-Kassáf címü, dogmatikai tekintetben igen fontos T. munkájának
(kiadva Kalkutta 1856 és többször Kairóban), s Al-Baidháví (megh. 1292.)
legelőször Fleischertől (2 köt., Lipcse 1844-48) kiadott munkájának, mely
Keleten közönségesen T. alkádhi (a kádi T.-je) névven ismeretes. Nagyon
népszerü a T. Dselálein (azaz a két Dselál) név alatt közkézen forgó és Keleten
sokszor kiadott Korán-magyarázat. Dselál al-dín al-Mahalli (megh. 1460.)
kezdte, befejezését azonban Dselál al-dín al-Szujutîtól (megh. 1505.) nyerte
(legjobb kiadása: Bulak 1293, hidsra). Nagyon terjedelmes és a Koránhoz
kapcsolható összes vonatkozásokat felölei Fakhr al-dín al-Rázî (megh. 1209.) A
titkok kulcsai (Mafâtîh al-ghaib) címü nagy exegetikus munkája (több keleti
kiadásban, 8 kötet), melyet az iszlám teologiai enciklopédiájának nevezhetünk.
A miszticizmus szempontján indul Muhjí al-dín ibn al-"Arabî, hires mohammedán
teozofus (megh. 1240.) T.-ja (Bulak 1283, 2 köt.). Az exegetikus tudományhoz
Itkán címen nagy fontosságu bevezetést irt a fent említett Szujúti. Ugyanő a
T.-munkák irodalomtörténeti kimutatását is összeállította; kiadta Meursinge
(Sojutii liber de interpretibus Korani, Lejda 1839).
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|