Telt szinü
festészet
a festészetben az a kép, amelynek szinezésén a világosság és
teljesség egyenlő eloszlása, vagy még inkább az utóbbinak a túlsúlya mellett a
spektrum legnagyobb érzéki benyomást gyakorló szinei dominálnak. E szineket: a
vörös, narancs, sárga s a vörösbe játszó ibolyaszint meleg szineknek is nevezik
s legintenzivebben a velencei festők művein érvényesülnek, akik a testnek is a
gránátvörössel adták meg a szinét; az inkarnáttal, melyet sokan azért hibásan
testszinnek is neveznek. A renaissance festészet érzéki jellemének a
megadásában nagy szerepet játszik a teltszinüség. Carlo Dolce, Sassoferato stb.
mesterek műveiben ez érzékiség csökken s a meleg szinek helyett is mindinkább
előtérbe lépnek a kékes, zöldes árnyalatok s az u. n. hideg szinek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|