Temperálás
Temperálás
a tiszta akusztikai hangviszonyoktól való eltérés, praktikus zenei
célok érdekében. Alapja, hogy az emberi hallás könnyen lemond az
akusztikailag pontos intervallumokról, ha bizonyos főbb pontok fix
támaszul szolgálnak számára; módszere a hangtávolságok kölcsönös
kiegyenlítése, megközelítőleg egybeeső értékek azonosítása,
egynekhangolása. Azokat a hangmagasság-differenciákat, melyek a
praktikus zene szempontjából értéktelenek, a T. bizonyos középértékre
vonja össze ( enharmonikus csere stb. révén). Tisztán ösztönös,
érzékekre és érzésre támaszkodó formái minden primitiv népnél
megtalálhatók, mert hiszen semmiféle ember nem képes akusztikailag
tiszta zenélésre; elméleti rendszerességgel először a kínaiak,
indusok és perzsák alkalmazták. Az európai zeneirodalomban már Ramis de
Pareja sürgette Musica practica -jában (1482); első alkalmazói
(Schlick 1511, P. Aron 1523, L. Fogliani 1529 stb. [egyesek még a 18.
században is]) az un. nem egyenletes lebegésű T. formájában igyekezték
megvalósítani, mely valamely határozott hangsor (D-dur skála stb.)
tagjait alapul véve, néhány intervallumot tisztán, a többit viszont
annál nagyobb eltérésekkel, egyenesen használhatatlanná torzítva
hangolt. Mai temperálásunk, az un. egyenletes lebegésű T.
kezdeményezője Andreas Werckmeister (1700 körül), ki az oktávot - a
quart és quint tisztaságára való tekintet nélkül - 12 egyenlő félhangra
osztotta, miáltal minden zenedarab tizenkétszeres transzpozíciója vált
lehetségessé. A félhangok nagyságát, mint hányados, a @ szám fejezi ki
(l. Hang). Mai tizenkétfokos oktávrendszerűnkben egyetlen hangköz sem
teljesen tiszta (a quintkör 12 részre osztja a pythagoreusi kommát [l.
o.], úgy, hogy minden egyes quint a komma 1/12 részével mélyebb a
tiszta hangolású -nál [hisz és c enharmonikus azonosítása], a tercek
viszont a didymosi komma [l. o.] 2/3 [pontosan 8/11] részével nagyobbak
a tiszta hangolásúaknál stb.). Az egyenletes T. eszerint középértékeket
eredményez, melyek azonban a mai emberi fület teljesen kielégítik. Azok
közül a hangrendszerek közül, melyek az oktávot több részre osztva,
megközelitően tiszta terceket tesznek lehetségessé, emlitésreméltók az
53-fokú hangrendszer, melyet már M. Mercator (1675) propagált és a
41-fokú, mely Jankó Pál nevéhez fűződik; egyéb fontosabb rendszerek még
a 19- és 31-fokú szisztémák. A negyedhang-rendszer, melyet újabban
sűrűn emlegetnek (l. Negyedhangok), lényegében nem tekinthető újszerű
T.-módnak, mert mai félhangközeink egyszerű megfelezésén alapul. V. ö.
C. Eitz: Das mathematischreine Tonsystem 1891, Jankó Pál: Über mehr als
12-stufige Temperaturen (a Stumpf-féle Beiträge zur Musik -sorozatban
1901), Sh. Tanaka: Studien im gebiete der reinen Stimmung 1890, Ariel:
Das Relativitätsprinzip der musikalischen Harmonie 1925 (főként a
19-fokú rendszer mellett foglal állást), J. Handschin: Über reine
Harmonie und temperierte Tonleitern (Schweizerisches Jahrb. für
Musikwissenschaft 1927) stb. Primitiv és keleti népek
oktávbeosztásairól l. Cent és Distanciaskála.
Szerkesztette: Lapoda Multimédia
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|