Tengeri tájkép
festészet
a tájkép egyik neme; tárgyai a tenger és környezetének a
jelenségei. Németalföldön a tájképfestészetben a viz mindenkor nagy szerepet
játszott. Jan van Goyen gyakran festett csatornákat, utána a festők hosszu sora
keres tárgyakat a tengeren s partjain. A XVII. sz.-ban, mikor a holland flottát
egész világtengerek uralták, érte el a T. népszerüsége tetőpontját. Árbocos és
vitorlás hajók staffageával látják el, mint Yroom H. C., a ki egyike a legelső
holland festőknek e téren, utána Vlieger, Storck, Backhuysen s a köztük
legkiválóbb Willem van de Velde. Mivel a nyugalmas tenger nem sok
változatosságot nyujt, háborgó állapotában is ábrázolták; drámai hatását még a
keretében ábrázolt hajótörések s tengeri csatákkal is igyekeztek emelni. A
németalföldiek nyomában más országbeli festők is foglalkoztak a T.-pel. A
gőzhajók terjedésével azonban, mivel ezek formája a kötelek szövevényes hálóival,
szines vitorlákkal tarka árbocosokéhoz képest egyhangu, a hullámok mozgására,
szinjátékára, tajtékzó csillogására terelődött a festők figyelme: a tengeri
levegő tüneményeinek ellesésére is törnek, különösen amióta a tájkép
hangulatkép formájában újabb lendületet vett. Ma a belgák s egyéb tengerparton
lakó népek festői sorában van a legtöbb T.-specialista, de egyebütt is alig van
tájfestő, ki útjába ejtvén, a tenger valázsának hatása alatt képet nem festene
róla.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|