természetelvűség
művészet
A művészet és az esztétika egész történetén végigvonuló elv, mely szerint a művészet feladata a
természet minél hívebb ábrázolása. Ez vagy leszűkül a külső természet csalódásig hű utánzására,
vagy a külső és a belső természet mimézisét egyaránt jelenti. A reneszánszban az eszményítés
elvével párosul, a klasszicizmusban viszont már nem is a természetnek, hanem a klasszikus
művészeti mintáknak az utánzását jelenti. A felvilágosodás egyrészt ismét az érintetlen természetet
részesíti előnyben (pl. Rousseau); másrészt azonban a teremto fantázia fontosságát emeli ki a
természetelvűséggel szemben. A 19. sz.-ban a pozitivizmus közreműködésével a naturalizmusban és az
impresszionizmusban csúcsosodik ki a természetelvűség. A későbbi avantgarde és neoavantgarde több irányzata ezzel
szemben az ellenkező véglet, a kifejezésesztétika mellett foglal állást.
Szerkesztette: Lapoda Multimédia
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|