az ó-görög mitosznak egyik kiváló alakja, Attikának nemzeti
hőse. Eredetére nézve alighanem tengeri istenség, melynek alakja azonban,
kivált a képzőművészet feldolgozásai révén, Heraklesnek hasonlatosságára
fejlődött tovább. Szülei: Aigeus (l. o., mások szerint Poseidon), anyja Aithra,
Pittheus troezenei király leánya. Eleinte nagyatyjánál nevelkedett, de
felcseperedvén, atyjához ment. Már útközben ismételt hőstetteket vitt véghez,
melyek világosan mutatják a Herakles munkáival folytatott párhuzamot. Megölte
Periphetest meg Sinist, a kromioni vadkant, Skiront, Kerkyont, Prokrustest s
más rablókat és fenevadakat. Athénbe kerülvén, atyja udvarában találta Medeát,
aki ráismert a veszedelmes vendégre, saját gyermekei versenytársára és meg
akarta mérgezni. De Aigeus is felismerte fiát és jogainak részesévé tette. T.
méltónak mutatta magát erre, elűzte a pallantidákat, nagybátyja Pallas óriás
termetü fiait, megszabadította Attikát a maratoni bikától és véget vetett a
szégyenletes véradónak, melyet Athénnek Krétába kellett küldeni (l. Minotaurus
és Ariadne). Athéni hagyomány szerint ő volt az, aki Attila lakóit egy álammá
egyesítette s a panathenei ünnepeket alapította. Az amazonokat, akik
rablókalandjaik közben egészen Athénig hatoltak elő, megverte;
királyasszonyukat Antiopát pedig feleségül vette, kitől Hippolytos nevü fia
született, ugyanaz, aki utóbb T. második nejének Phaidrának ármányai folytán
szomoru sorsra jutott. Ekkor T. már csaknem egészen kalandos életnek adta magát.
Részt vett az argonauták kalandjában és a kalidoni vadászatban, sőt nőrablásra
is kész volt, elrabolta Pirithous segítségével Helénát, viszontszolgálatul
segített barátjának a kentaurok ellen való harcában és az alvilágba is
leszállott vele, hogy majd együtt elrabolják Korét (Persephonét). Ezzel azonban
magára vonta a felsőbb istenségek haragját: mindkettőjüket az alvilágban fogták
és büntetésül addig ott tartották, amig Herakles T.-t ki nem szabadította. Mire
Athénbe visszatért, a népet nyilt lázadásban találta maga ellen, ugy hogy
Szkirosz szigetére kellett menekülnie, Lykomedes királyhoz. Ez azonban a
vendégjog megsértésével álnokul a tengerbe taszította. T. nemcsak mint az
attikai őskor mesés királyainak egyike érdemel figyelmet, hanem még inkább ama szerepnél
fogva, melyet alakja a képzőművészet motivumai között játszik. Önállólag
Heraklesre emlékeztető felfogásban fordul elő, azzal a jellemző különbséggel,
hogy egész testalkotása fiatalosabb, kevésbbé izmos, haja kevésbbé göndör a
Heraklesénál. Nem kevésbbé jellemző az elül rövidre vágott, hátul hosszab
leomló haj, továbbá az oroszlánbőr és buzogány. Szépségénél fogva kiemelendő T.
márványszobra (találták Hadrianus villájában, ez idő szerint Ince Blundel
Hallban, Anglia). t. tiszteletére az athéniek Kimon kora óta külön ünnepet
tartottak és a város északnyugati részében külön templomot emeltek neki. v. ö.
Schell, De Thesei origine, educatione, itinere Athenas suscepto (Buda 1860);
Heydemann, Analecta Thesea (Berlin 1865) és Volkmann, Analecta Thesea (Halle
1880).
Forrás: Pallas Nagylexikon