a szépnek egyik sarkfogalma, elemei a
fenséges és a félelmes. A félelmes árnyalatai: az irtózatos, iszonyu, rémes,
rettentő, szörnyü, aggasztó stb. Van erkölcsi félelmesség: bűn (emberi,
démoni). A szabályszerü T. meghatározása: a tragikum valami tiszteletre
méltónak bukása, veszedelme, még pedig érdemlett veszedelme (v. ö. Greguss,
Rendszeres széptan), hasonlóan Aristoteles, csakhogy a veszedelmet meg nem
érdemlettnek akarja, Aristotelesnél t. i. a félelmeshez a szánalmas is
csatlakozik a T.-hoz, megszánni pedig csak olyan férfiu bukását lehet, ki
hibázott, de rokonszenvet érdemel (Greguss kerülő úton visszatér a hiba és a
bukás, a jóravalóság és szánalom belső összefüggésére). A hős bukását ütközés
(conflictus) előzi meg. Az ütközés a hős természetéből folyik, a hős összetűz
az isteni, a társadalmi renddel, ezáltal hibát követ el és legyőzetik (Gregussal
azt, amit a németek tragische Schuldnak neveznek, inkább hibának, nem bűnnek
nézzük). De az ütközés lehet belső összeütközés is (collisio), ha két egyenlő,
de ellentétes kötelesség kereszttűzébe kerül a hős. A fenséges, félelmes és
szánalmas vegyüléke szerint támadnak az egyes drámai alfajok: a rémdráma, a
sorsdráma, a ríkató dráma (Rührstück), a polgári szomorujáték stb. A T., amily
nyomasztó hatást gyakorol félelmes és szánalmas elemei által, oly
megszabadítóan és kiengesztelően hat fenséges alkatrészei által. A T.
föltünteti a sors, a gondviselés, a társadalmi rend nagyszerü működését és
törhetetlen igazságát és ezáltal felemel bennünket, ha az egyes hős bukásán
búslakodunk. V. ö. Greguss, Rendszeres széptan; Beöthy Zsolt, A tragédiáról;
Rákosi Jenő, A T.-ról; Szigligeti, Drámai válfajok; Silberstein-Ötvös,
Dramaturgiai dolgozatok (Aristoteles poetikájához való magyarázataiban).
Forrás: Pallas Nagylexikon