Túlterhelés
meghatározás
némely oktatásnak az a visszás eljárása, hogy vagy olyan
tananyagot törekszik a tanuló eszére adni, amely a gyermek felfogó,
appercipiáló képességét fölülmulja, vagy pedig: jóllehet a tananyag a tanuló
felfogásához mért, de akkora mennyiségü, hogy a gyermek azt mind asszimilálni
nem képes. E szerint lehet beszélni minőségileg és mennyiségileg vett T.-ról
vagy helyesebb kifejezéssel: megterhelésről. A T. mindkét neme nemcsak a
gyermek lelkében tesz kárt, hanem a fizikumában is. Az érdeklődést, a
tudásvágyat, amelyet a tanításnak élesztenie, fokoznia kellene, inkább
eltompítja, elfojtja, a tudatot inkább szétszórja, holott annak egységét
kellene a tanításnak megteremtenie. A T. ellen újabb időben sűrün szólaltak fel
a szülők, orvosok és pedagogusok külföldön és nálunk. Csakhogy e panaszoknak -
kivált nálunk - csak részben van jogosultsága, csak amennyiben a minőségileg vett
T.-re vonatkoznak, mert tényleg a minisztérium által a különféle iskolák
számára kiadott tantervek régi időkből örökbe vett sok oly dolgot követelnek,
melyek a tanulók fogalmi körét messze túlhaladják. De nincs igazuk, ha a
mennyiségileg vett T.-ről is panaszkodnak, ha a különféle iskolák számára
kiszabott tananyag mennyiségét, a tancélt sokalják. Különben a szülők e
tekintetben majdnem többet vétenek, mint az iskolák, mert az iskolai tanításon
kívűl még otthon is taníttatják gyermekeiket zenére, idegen nyelvekre s a divat
követelte egyéb ismeretekre és ügyességekre.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Kapcsolódás
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|