v. szent vacsora (Communio, Eucharistia). Krisztus az
elfogatását megelőző este tanítványaival együtt elköltvén zsidó szokás szerint
a páskavacsorát, ennek végeztével vette a kenyeret, hálaadás után megszegte v.
megtörte, egy-egy darabot adott abból tanítványainak ezen szavak kiséretében;
vegyétek, egyétek, ez az én testem, mely ti érettetek megtörettetik; azután
vette a poharat, ezt mondván: e pohár amaz új testamentom az év vérem által...
ezt cselekedjétek az én emlékezetemre. (Máté evang. 26. r., Luk. 22. r.,
Korinthusi első levél 2. r., 23. v.). Ezen intézkedése Krisztusnak mélyen
bevésődött követőinek lelkébe, s ma is egy-két jelentéktelen szekta
kivételével, megvan a különböző hitvallásu keresztény egyházakban Krisztus
halálának a kenyér és bor vételével egybekötött megünneplése, csakhogy ugy az
alakját tekintve az ünnepnek, mint az ide vonatkozó tantételeket, felettébb
eltérőleg. Az első keresztények a Krisztus halálára emlékeztető ezen
cselekvényt, melyet Ú.-nak neveztek, összekapcsolták a szeretetlakomával v.
agapéval (l. o.). De már a következő században némi titkozatos, misztikus szint
adtak a kenyér és bor kiosztásának, ugy hogy ennek vételekor csak a hivők
maradhattak a gyülekezetben, a még meg nem keresztelt, avagy egyházfegyelmileg
sujtott tagok pedig kötelesek voltak ilyenkor az összejöveteli helyiséget
elhagyni. Később, midőn a pogányság tömegesen tért át a keresztény egyházba,
összeköttetésbe hozták a kenyér megtörését az áldozat fogalmával; majd a
középkorban, főként Paschasius Radbertus tanai folytán (831), általánossá lett
- bár ekkor még nem ellenmondás nélkül - az egész nyugati egyházban azon hit,
hogy az Ú.-ban levő kenyér és bor Krisztus valódi testévé és vérévé lényegesül
által s az Ú.-ban mindannyiszor Krisztus áldoztatik meg (l. Oltári szentség és
Átváltozás); a IV. lateráni zsinat pedig (1215) ünnepélyesen reá ütötte ezen
hitcikkre a pecsétet.
A XVI. sz. reformátorai általában elvetették a kat. egyház
átlényegülési tanát, valamint azt a szokást is, hogy az U. a közönségnek csak
egy szin alatt, csak a kenyér alakjában szolgáltatik ki; de arra nézve, hogy az
Ú. szereztetési igéi (ez az én testem stb.) miként értendők, egymástól
többfélekép eltértek. Luther szerint a kenyér és bor a megszentelés után is
megmarad kenyérnek és bornak, de azzal általunk nem érthető módon, bár az
ubiquitas (l. o.) tanával némileg világosítólag, egyesül Krisztus teste és
vére, ugy hogy a kenyérben, vagy a kenyérrel együtt Krisztus valódi teste
adatik az U.-val élőnek (in, cum, vel sub pane et vino). Zwingli ugy tekintette
a megtört kenyeret és kitöltött bort, mint a Krisztus halálára emlékeztető s a
halálával szerzett üdvről a hivőket biztosító jeleket. Kálvin szerint az Ú.-ban
csak kenyér és bor adatik, de aki azokat igaz hittel veszi, az azok vétele alkalmával
egyszersmind lelki szájával (spiritualiter) veszi Krisztus testét és vérét.
Melanchton élete utolsó pár évtizedében jelentékenyen közeledett a kálvini
felfogáshoz; az unitáriusok tisztán emlékeztető jeleknek tekintik az Ú.-i
elemeket. A német és helvét reformáció között kezdetben csupán az Ú.-i tan tett
lényeges különbséget (l. Marburgi kolloquium), amelyhez jött később a
Kálvin-féle eleveelrendelési tan. A két egyház közötti egyesülést negyedfél
száz éven keresztül folyvást ezen két hitcikk akadályozta. A kat., evang. és a
Zwingli alapította zürichi egyházban kovásztalan kenyeret vagyis ostyát, a
görög keleti, a kálvinista és unitárius egyházakban kovászos vagyis rendes
kenyeret használnak.
Forrás: Pallas Nagylexikon