műút néven azokat az utakat foglaljuk össze, amelyek nem az
egy járás vagy kerékcsapás által feltört nyers földön mutatkozó kezdetleges
útirányt jelölik meg, hanem amelyek a többrendbeli közlekedés minden igényének
lehető figyelembe vételével s tekintettel a talaj minőségére, ennek lejtszini
és vizlevezetési viszonyaira, a mindenkori műszaki tudomány szabályainak
megfelelően terveztettek és lettek megépítve. A régi népek közül a persák és
asszirok az ő utaiknál még csak arra voltak figyelemmel, hogy azokat a rajtuk
megálló viz el ne rongálja s ennélfogva kissé nyergelten s jobbra-balra
szivárgó árkokkal ellátva állították elő. Az etruszkok voltak az elsők, akik
legelőször építettek igazi műutakat, mert a régi görögök utait, amelyeket ők
nagy kövekkel ugyan kiraktak, de egyéb tekintetben azokat a közlekedés
szempontjából ki nem képezték, még valódi műutaknak mondani nem lehet. Az
etruszkok jól ledöngölt vastag kavicságyra fektették erősen összerótt
többoldalu lapos vagy útburkoló köveiket s az ekként elkészített nyergelt
kocsiút mindkét oldalát széles lapos kövekkel szegélyezték, amely szegélyezés
egyrészt a gyalogjárók számára szolgált, másrészt pedig a középső úttestnek
biztos támasztékait képezte. A régi rómaiak nagy műutai a következő
alkatrészekből állottak: 1. a kiásott útágyban egy vagy két sor, mészhabarccsal
megerősített lapos kőalapzat rakatott le; 2. erre jött ismét mészhabarcsba
rakott durva terméskőréteg (rudus); 3. erre az elsőrendü hadi utaknál zúzott
kőből és mészből álló betonszerü réteg (nucleus); 4. végre az uta borító
kövezet (summum dorsum), amelyet erősen lesulykoltak. A római út elosztása és
mérete a következő volt: a) középen a kocsiút mintegy 5,25 m. szélességben; b)
ettől jobbra-balra voltak a gyalogjárók, mindegyik minegy 25 m. széles
(margines); c) a gyalogjárókat a kocsiúttól két oldalt falak választották el,
melyek az útból mintegy 40 cm.-re emelkedtek ki és mintegy 50 cm. vastagsággal
birtak és arra szolgáltak, hogy a gyalogjárókat védjék s utóbbiak által
pihenőhelyként is használtassanak. A rómaiaknak tisztán hadi célokra szolgáló
utain más volt a beosztás, mert ezeknél a légiók számára a középen volt 4-7 m.
széles út ennek szélein voltak berendezve a polgári közlekedésre szolgáló
útvonalak. Augustus császár idejében a római birodalomban már 28 elsőrendü műút
volt. A középkorban Nagy Károly építtetett néhány utat s a római utakat is
helyreállította, utódai azonban a fentartást elhanyagolták s az egész középkor,
sőt még az újkor is a XVII. sz. közepéig, egyáltalában nem kedvezett az
utaknak. A XVII. sz. óta különösen Franciaországban kezdtek a műutakra gondot
fordítani, azonban a Franciaországban épült u. n. királyi utak egészen 1775-ig,
amikor Trésaguet új útépítészeti rendszerét (l. Makadam) alkalmazni kezdte,
felette szomoru állapotban voltak. A királyi utak rendszerint 72-74 láb
szélességgel lettek kihasítva, azonban csak ezeknek közepe, mintegy 12-16 láb
szélességben volt ugy ahogy kikövezve. Mac Adam óta az utak tekintetében
gyökeres fordulat állott be és az államkormányok mindent elkövetnek arra, hogy
ugy a hadászati, mint a közforgalmi érdekek megóvhatása véget az utakat minél
tökéletesebbekké tegyék. A műutak legismertebb fajai: a) zúzott kőutak (l.
Makadam) alapzattal vagy a nélkül; b) kőutak és pedig terméskővel, kockákkal,
ez utóbbiak vagy egyenes sorokban vagy halgerinc formában, vagy egyenesben,
váltakozó keresztkötésekkel; c) aszfaltutak (öntött vagy pörkölt aszfaltból,
vagy aszfalt-makadamból); d) faburkolatok stb. A műutakhoz felhasznált anyagok
a különböző országokban található nyers anyaghoz és az utak rendeltetéséhez
képest különbözők s vidékenkint is változnak. A zúzott kőhöz kemény mészkő,
meszes homokkő, bazalt, gránit, szienit, trachit, porfir stb. használtatik, a
kockákhoz gránit, közönséges és quarcos trachit, keramit és kongó tégla. L. még
Kövezet, Közutak és Országút.
Forrás: Pallas Nagylexikon