a Duna balparti mellékfolyója; két fő ágból, a Fehér- és
Fekete-Vágból ered. A Fehér-Vág Liptó vármegye ÉK-i szögletében, a Magas-Tátra
Kriván csúcsa alatt fekvő Zöld-tóból (2016 méter) folyik ki; kisebb hegyi
csermelyekkel gyarapodva magába veszi a Furkota patakot, utóbb a Mlinicát és
Vázsecnél eddigi déli irányát NyDNy-ival cseréli fel; keskeny völgyben folyik
Király-Lehotáig, ahol a Fekete-Vággal egyesül; hossza idáig 30 km. A Fekete-Vág
Liptó vármegye DK-i szögletében, az Alacsony-Tátra Királyhegye tövében, több
forrásból fakad; igen szép keskeny völgyben eleintén ÉNy., majd Ny. felé
folyik; hossza mintegy 40 km. Az egyesült Vág folyó a széles liptói lapályra
lépve ki, kisebb-nagyobb kanyarodásokkal egészben véve K-Ny-i irányt követ;
Rózsahegynél az a hosszu szoros képződik, mely a Nagy-Fátra hegységet az
árva-liptói mészkőhegységtől választja el s mely az Árva folyó felvétele után a
szép kralováni szorossal a turóci termékeny lapályra nyilik; ezt É-i részében
félkör alakjában keresztül szelvén, a szépségéről ismert sztrecsnói szoroson át
(mely a Veterna holát a Kis-Fátrától választja el) rohamos folyással Trencsén
vármegye földjére lép át; Várna és Zsolna közt szép lapályt öntöz, azután majd
keskenyedő, majd szélesedő völgyben, változatos vidéken DNy-ra veszi folyását s
ezt Nagy-Bittse, Vág-Beszterce, Illava és Trencsén érintésével egészben véve
Vág-Újhelyig tartja meg, ahol völgye mindinkább kiszélesedik (8-10 km.) s délre
fordul. Szered táján a Vág kilép a kis magyar síkságra, DK-i irányt vesz és
Gutánál a Kis-Dunába ömlik, mely Vágduna néven 25 km.-rel lejebb, Komáromnál az
Öreg-Dunával egyesül. A Vág hossza 375 km., forrásának torkolatától való
egyenes távolsága 190 km. 90 km. hosszban gőzösökkel járható, 317 km. hosszban
pedig (Liptó-Újvártól kezdve) tutajozható, de kisebb tutajok Liptó-Újváron
felül is járnak és a faúsztatás ott igen jelentékeny. Vizkörnyéke 11,050 km.
Esése igen nagy; a Fehér-Vág 2016 m. magasban, a Fekete-Vág mintegy 1800 m.
magasan fakad; a két folyó egyesülésénél Király-Lehota mellett még 670 m. a
tenger feletti magassága. Még Liptó vármegyében is jelentékeny az esése; tenger
feletti magassága ugyanis Liptó-Szent-Miklósnál 576, Rózsahegynél 470,
Kralovánnál 410, Ruttkánál 375, Zsolnánál 320, Nagy-Bittsénél 301,
Vág-Besztercénél 276, Illavánál 241, Trencsénnél 203, Pöstyénnél 158, Szerednél
124, Gutánál 110, Komáromnál 108 m. Folyása általában véve igen rohamos,
legkivált felső szakaszában, továbbá a kralováni és sztrecsnói szorosban, mely
utóbbiban a Besna szkala s Margita sziklák soká rettegtették a tutajosokat.
Áradásai nagyon és pusztítók, az utóbbi évtizedek szabályozásai és védművei
folytán ugyan csökkentek, de még mindig igen kártékonyak. Mellékvizeinek száma
igen nagy; jelentékenyebbek: jöbb felől a Hibbica (Hibbe községen alul), Béla
(Liptó-Újvárnál), Szmrecsanka (Verbic mellett), Bobróci patak (Andrásfalunál),
Kvacsanka (Párizsházánál), Árva Varinka (Várna mellett),
Kiszuca (Budatin mellett); ezen alul számos párhuzamos folyásu kisebb patak,
minők: a Petrovszka, Styavnik, Papradni, Marikovszka, Belavoda, Zubák,
Tavarszki, Vlára, Drietomica, Bossác, Klanecnika és Jablonka; említendő még a
Vágba ömlő Dubovából kiszakadó Dudvág. A baloldali mellékvizei közül
jelentékenyebbek: az Ipoltica (Fekete-Vág mellett a Fekete-Vágba ömlik), Boca
(Király-Lehotánál), Deménfalvi patak (Kis-Palugyán alul), Krszjanka (Szakolcs
mellett), Lupcsanka (Szt.-Mihálynál), Revuca (Rózsahegynél), Lubochna
(Lubochnánál), Turóc (Ruttkánál), Rajcsanka vagy Zsilinka (Zsolnán alul) és
Teplicska (Teplánál); a Vág-Dunába még a Nyitra ömlik Komáromon felül.
Szabályozása. A Vág szabályozása a földmívelés, ipar és
kereskedelem érdekeit egyaránt érinti: alsó folyásában kiterjedt árterülete
van, melyet rendszeres kultura részére meg kellett hódítani; bő vize és nagy
esése az eleven erőnek ipari fölhasználására hivta föl az embereket; végül mint
közlekedő út a tutajozás s alsó részén a hajózás szempontjából kiváló
fontosságu. Ezért már régen igyekeztek a Vágot szabályozni. A XVI. sz.-ban
országgyülés elé került az ügy. A XVII. sz.-ban több törvénycikk rendelkezik a
Vág szabályozásáról, igy az 1659-iki LXXIV. és az 1867-iki XVI. t.-cikkek.
Később 1715-ben a LXXXIX. t.-cikk a Vágnak Trencsén körüli szabályozását rendeli
el. 1724. Lipótvárnál történik szabályozás. 1725. már a Vág hajózhatóvá
tételének eszméje is fölmerül. Az 1751-iki XX. t.-cikk elrendeli, hogy
Liptóvárnál történt szabályozás folytán elterelt Vág a régi medrébe
visszatereltessék. 1765. és 1766. Mária Terézia rendeletéből Liptó, Árva, Turóc
és Trencsén vármegyékben történt nagyobb szabályozás. 1755. Szalóki Nepomuki
János készített e célból tervet. De aztán szüneteltek a munkálatok egy századon
át. A jelen század hetvenes éveiben a Vág-szabályozás céljaira külön mérnöki
hivatalt állítottak föl, mely részletes fölvételeket és terveket dolgozott ki,
de ezekből alig került kivitel alá valami. Később az alsó szakasz ármentesítése
érdekében megalakult a vágbalparti ármentesítő társulat; majd hivatalból megalakították
a vágjobbparti ármentesítő társulatot; ily módon mintegy 215,000 h. földet
vontak ki az árvizek elöntései alól. Újabban a Vág alsó részének hajózhatóvá
tételére és a viz eleven erejének ipari célokra való kihasználása tekintetében
folynak műszaki fölvételek és tervezések.
Forrás: Pallas Nagylexikon