Legyen Ön is szerkesztőnk!
Küldjön be címszót!

Pályázatok

Kisszótár



Címszavak véletlenül



Legújabb kommentek



Címszó:
Tartalom:

Vasút

Vaspálya (railroad) gyűjtőnév alá foglalhatók mindazok az utak, melyeken a súrlódás csökkentése végett a járóművek kerekei fémsíneken mozognak. Az ekként értelmezett V.-akon a mozgató erő emberi, állati avagy mechanikai erő, villamosság, gőzmotor lehet. Ezek szerint van bánya-vasút, mezei vasút (l. o.), erdei vasút (l. o.), ipar- vasút (l. o.), kikötő- vasút, stratégiai vasút, mely főként a honvédelem érdekeit tartja szem előtt, melyeken lóval vagypedig géppel lehet vontatni, stb. Újabban azonban a szakemberek csak a nagyobb távolságra szállító, úgy a személy-, mint az áruforgalomban átmenő nemzetközi forgalmat közvetítő és gőzmotorra berendezett, tehát nem a kizárólag gazdasági, ipari avagy közúti jelleggel bíró sínutakat nevezik V.-nak.

A V.-ak kulturális jelentőségének születésnapját is ismerjük, s ez 1825 szept. 27-ike, mely napon a Stephenson Györgytől szerkesztett lokomotív Angolországban a Stocktontól Darlingtonig épített 12,3 km hosszú V.-on a bányamunkások szidalmai és a kétkedők gúnyolódása közben 65 perc alatt vontatott egy vonatot. A vonat 34 kocsiból állott, 450 embert és 90 tonna kőszenet szállított. Az egyik kocsira ez volt írva: «Periculum privatum, utilitas publica». A gőzmotornak más alakban való használata már régebbi keletű volt, sőt Franciaországban Cognot szerkezetét már 1763. ágyúk vontatására próbálták használni. Trevithik és Vivian 1803. külön gőzkocsit szerkesztettek. Később egy másik kocsit szerkesztett Trevithik a következő felirattal: Catch me who can (fogjon el, aki tud).

Mindez azonban játék volt a Stephenson sikerével szemben, kinek lokomotívja már a 3. és 4. ábrában látható vonatokat vontatta. Már külsőleg is feltűnő a különbség ezen vonatok s a jelenkor vonatai között (l. Vasúti kocsi), de mekkorára nő a különbség, ha magát a lényeget tekintjük. Az al- és felépítmények, a járóműveknek fejlődését a megfelelő címszók alatt találjuk, itt csak a V.-aknak a közgazdasági fejlődésre gyakorolt hatását tárgyaljuk, hogy a V.-ak jelentőségét és hatását megvilágítsuk. Beható számítások igazolják, hogy ma Európa különböző országaiban az utasok száma és a szállított áruk tömege 250-300-szor akkora, mint a postakocsi közlekedésének idejében volt. A szállítás költségei pedig mintegy 75 százalékkal olcsóbbak. A legtöbb kereskedelmi cikknek szállítását pedig csakis a V.-ak tették lehetővé. S hogy mennyire átérzé az emberiség a V. szükségességét, bizonyítja az is, hogy csak a 30-as években kezdettek V.-akat építeni és ma a föld V.-ainak hossza már több mint 700,000 km (a holdnak a földtől való távolsága 385,000 km). De nemcsak a sínutak növekedésének tulajdonítandó a közgazdasági élet mesés fejlődése, hanem főként annak, hogy a V. a nemzetek politikai, kulturális és közgazdasági jólétének áldásos segédeszközévé tudott átalakulni.

A V. elterjedése. 1895 végén a Föld összes vasútjainak hossza 698,356 km volt (a föld átmérője 12,755 km, az egyenlítő hossza 40,068 km, a Holdnak a Földtől való távolsága 385,000 km). E hosszból esik: Európára 249,899 km, Amerikára 369,686 km, Ázsiára 43,279 km, Afrikára 13,143 km és Ausztráliára 22,349 km Részletesen pedig: l. táblázat.

A magyar V.-ra vonatkozó adatokat l. Magyarország (XII. köt., 111-118. old.). V. ö. Kárpáti János és Kada Elek, A vasutak keletkezése, fejlődése és üzeme (Budapest 1895).

Forrás: Pallas Nagylexikon



Szóljon hozzá!


Neve: (megjelenik)

E-mail címe: (nem jelenik meg)

Üzenete:



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is