(Caliari) Paolo, olasz festő, szül. Veronában 1528., megh.
Velencében 1588 ápr. 19. Caliari Gabriele szobrász fia, Badile Antoniónak volt
tanítványa, de különösen a veronai mesterek Cavazzola és Brusasorci hatása
alatt eleinte teljesen a veronai iskola nyomdokait követte. Hirneve csakhamar
elterjedt és már 1555. Velencébe hivták, hogy ott a St.-Sebastiano-templomnak
először csak sekrestyéjét díszítse mennyezetképekkel, de művei olyan sikert
arattak, hogy lassankint, 1570-ig az egész templomot, ahol utóbb el is temették
és amelyet jellemzően V. templomának is neveznek, meg a hozzá tartozó kolostort
földíszítette ragyogó festményeivel. A sekrestye mennyezetképei Mária
megkoronázását és a négy evangelistát ábrázolják, a templom mennyezete három
jelenetet ábrázol Eszter történetéből. Ezeket követték 1557. a főoltár képe,
Mária mint a mennyek királynője, az oldalfalak freskóképei 1559-60., az orgona
szárnyainak hatalmas képei stb., végre 1570. a kolostor éttermében az utolsó
vacsora nagy képe (most a milanói Brera-képtárban). Művészete tetőpontjára
jutott. Természetes, hogy a fiatal V. nem zárkózhatott el Tizian műveinek
ragyogó kolorizmusa elől, de tény az is, hogy mindvégig megóvta eredetiségét,
egyéni művészetét. Alakjainak valószerüsége dacára is benne a festészet mint
optimista művészet üli diadalát. Az utolsó vacsorának a San-Sebastiano-kolostor
számára festett képe után is gyakran festett hasonló tárgyu képeket. A kánai
lakodalom (Páris 1651, Louvre, másképen a drezdai képtárban); Krisztus a
farizeus házában (Louvre); Krisztus Lévi lakomáján (velencei akadémia) képeiben
a tárgy csak ürügy a díszes vendégseregnek, a szolgák szorgoskodó tarka
csapatának, a pompás épületeknek ábrázolására. Egyéb vallásos tárgyu képei:
Madonna szentekkel (Velence, S. Francesco della Vigna); Madonna négy szenttel
(u. o., akadémia); Szt. Katalin eljegyzése (u. o., Sta Catarina); Szt. Jusztina
vértanusága (u. o., Sta Giustina); Szt. György vértanuságának gyönyörü,
megragadó képe (Verona, S. Giorgio in Braida); A napkeleti bölcsek imádása
(Drezda, Bécs stb.); szent történeti képe a firenzei Pitti-képtárban; Krisztus
összerogy a kereszt alatt (drezdai képtár); A Cuccina-család tagjai a Madonna
trónusa előtt (u. o.) stb. 1556. festette a zene, a mértan, a mennyiségtan és a
dicsőség allegoriai alakjait a velencei Libreria vecchia mennyezetén, néhány
évvel később pedig a doge-palota számára kezdte festeni fal- és
mennyezetképeit, melyek annak fő díszét alkotják, bár nagy részük elpusztult
vagy szétszóródott. Fönmaradtak: a trónoló Venezia mennyezetre festett
freskóképe; a Sala del Colleggio mennyezetének gyönyörü nőalakjai; a lepantói
győzelem emlékére festett kép; Contarini Andrea győzelmes hazatérése a
chioggiai tengeri csata után; Scutari védelme; Velence apoteózisa, a világ
legszebb allegoriai mennyezetképeinek egyike; Európa és a bika költői, érzéki
képe stb. Különösen szép a Dareios családját Nagy Sándor előtt ábrázoló
festménye a londoni nemzeti képtárban. Képmásai közül, melyek Tintorettóra
emlékeztetnek, a legszebbek a bécsi, drezdai, veronai képtárakban, a firenzei
Uffizi-képtárban, a párisi Louvreban stb. vannak. Halála után rokonai, örökösei
és tanítványai, u. m.: öccse Caliari Benedetto (1538-98) és fiai Carlo
(1570-96) és Gabriele (1568-1631) fönntartották műhelyét, a nélkül, hogy valami
nevezeteset képesek lettek volna alkotni. V. ö. Caliari, Paolo V. (Róma 1888);
Janitschek, a Dohme-féle Kunst und Künstler-ben; Meissner, Paolo V. (Bielefeld
és Lipcse 1897).
Forrás: Pallas Nagylexikon