Verrocchio
(ejtsd: verrokkió), tulajdonképen Andrea di Michele Cione,
olasz szobrász, ötvös és festő, szül. Firenzében 1435., megh. Velencében 1488.
Mint kora művészeinek nagy része, ő is ötvösműhelyben tanult rajzolni és
mintázni, alaposan elsajátította az ércöntés technikáját, a szobrászatban pedig
Donatellónak volt tanítványa és mesterének utolsó éveiben segédkezett munkái
elkészítésében. Cosimo de" Medici halála után (1464) elkészítette annak
egyszerü, ízléses síremlékét a firenzei San-Lorenzo-templomban, majd a szép
márványkutat a templom mögött és Piero meg Giovanni Medici gyönyörü síremlékét
a templom sekrestyéjében (1472); a firenzei Palazzo Vecchio kútján delfinnel
játszó fiu kedves ércalakját. Ezt követte 1476-ban leghiresebb műveinek egyike:
az ifju Dávid bronzszobra (Firenze, nemzeti muzeum). Minden eddigi művét
fölülmulja a Krisztust és szt. Tamást ábrázoló nagy bronzcsoportja a firenzei
Orsanmichele-templomon (1483). A legszigorubb természethűség, kitünő technika,
találó jellemzés és mély kifejezés a legtökéletesebb összhatással párosulva a
legszebb modern szoborművek közé sorozzák. 1479-ben bizták meg, hogy Colleoni zsoldos
vezérnek Velencében lovasszobrot emeljen. Éveken át dolgozott rajta, de csak
tanítványa Leopardi fejezhette be a szobor öntését 1496. Egyetlen hiteles
festményén, mely Jézus megkeresztelését ábrázolja (firenzei akadémia), a formák
túlságos éles rajza, a szinte zord naturalizmus a szobrász kezére vall és éles
ellentétben áll a bájos angallal, melyet tanítványa Leonardo da Vinci festett
mestere képére. Neki tulajdonítják a Tóbiást az arkangyallal ábrázoló képet
(firenzei akadémia), valamint több festményt a berlini muzeumban és a budapesti
országos képtár szt. Lőrinc és Remete szt. Antal között trónoló Madonnáját (45.
sz.). V. ö. Semper cikkét a Dohme-féle Kunst und Künstlerben.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|