(lat. versus a. m. fordulat, visszatérés), a folyó beszéddel
ellentétben a szabályszerüen ismétlődő formába öntött beszéd. Fő tényezői a
ritmus és a rím; a ritmus a beszéd mozgásának periodikus szabályossága, a rím
pedig a beszéd bizonyos anyagi elemének periodikus ismétlődése. Általánosabb és
szükségképes versalkotó tényező a ritmus, ugy hogy röviden szólva vers a. m.
ritmusos beszéd. Ritmusos formát rendszerint az oly beszéd vesz föl, mely
kiemelkedik a köznapi beszédből és szabályosabb, eszményibb, tökéletesebb
beszéd kiván lenni, t. i. a költői beszéd. Nemcsak szabályosabb és
kristályosabb azonban a vers a folyó beszédnél, hanem egyúttal érzelmesebb is,
mert a ritmus ugyanaz benne, mint a zenében, mely az érzelmek kifejezője. Bár a
vers csak formai eleme a költemnynek, mégis igen nagy része van a költői
remekművek hatásában; ha egy kis dalt prózára oldunk fel, a költeménynek
mintegy elszáll az illata. A vers szerkezetét tekintve, alapegységül a sort
(rendet) tekinthetni, mely ütemekre tagolódik; legalább két ütem van egy
sorban. A sor alkot önállóan is verset, az ütem nem; hiszen hogy az ütmszerüség
benyomását nyerjük, ahhoz legalább egy ismétlődésre, azaz két ütemre (l. o.)
szükség van. A verssoroknak sokféle fajtája van, vannak két, három, négy stb.
ütemüek, s mindegyik a különféle aprózásu ütemek összetétele szerint ismét
sokféle (l. Sor). Legnagyobb egység a versszak (strófa), mely ismét több
periodusból állhat; itt több periodus egyesül egy közös ritmikai gondolat
kifejezésére (p. a Balassi-versszak három periodus stb.). A versszak is
szabályszerüen ismétlődik. A görög karénekekben a kar egyik fele énekelt egy
versszakot, és erre a kar másik fele az ellenversszakot (antistrófa), mely
éppen oly mértékü volt, mint a versszak s tartalmilag is vagy ellentétesen vagy
kiegészítőleg megfelelt neki; esetleg mind a kettőt bezárta egy (már eltérő
szerkezetü) harmadik versszak, az epodos. A közönséges (egyéni) dal- és
ódaköltésben használt versek elejétől végig ugyanazon strófában mennek. A
strófák alkata rendkivül sokféle. Az antik strófák közül ismertebbek az
alkaiosi, sapphói, az asklepiadesiak; a közép- és újabbkori strófák közül az
ottave rime, a terzina, szonett, nibelungi strófa; a hazaiak közül a Balassi-strófa,
Himfy-strófa stb. Minden népnek nyelve és zenéje természetéhez képest saját
versrendszere fejlődik, melynek tehát nemzeti vonásai vannak. Azonban át is
veheti egyik nép a másiknak versrendszerét. Igy átvették a rómaiak a görög
versrendszert, a rómaiaktól pedig a renaissance óta újabb népek is, németek,
magyarok stb. A mi költészetünkben három versrendszer van, t. i. a nemzeti, az
antik és a nyugateurópai. A két utóbbit sajátos verselő eljárással (l.
Prozódia) alkotjuk. Nemzeti versformáinknak legnagyobb művésze és fejlesztője
Arany János.
A költői műnek verses beszédben megformálása a verselés. Ez
a technikai részéhez tartozik a költészetnek, s a költő ritmusérzékétől,
nyelvgeniejétől és ízlésétől függ. A verseknek afféle osztályozása, hogy egyik
vers időmértékes, másik hangsúlyos, félreértésen alapul és elvetendő. Minden
vers taktusokból áll, ahhoz pedig három szükséges: a taktusok egyenlősége, a
taktusok részarányos tagolódása és minden taktushoz energia; a két első
időmérték, az utóbbi pedig a hang súlya. Csak a verselő eljárást nevezhetni
időmértékesnek, illetőleg hangsúlyosnak, t. i. a nyelv természetes tulajdonait
hogyan használjuk fel a versalkotásban: arra ügyelünk-e, hogy a beszéd
hangsúlyaiból teljenek ki a vers ütemeinek energiái, vagy arra, hogy a vers
ütemeinek hosszabb és rövidebb idejü mozzanatait fejezzük ki megfelelő
szótagokkal. A szótagok ily megkülönböztetése a szótagmérték, amit szintén
mondanak versmértéknek is. Valamely nép versformáit, azaz versrendszerét leirja
és a verselés szabályait ismerteti a verstan. V. ö. Arany János, A magyar
nemzeti versidomról, Prózai dolgozatai; Négyessy László, Magyar verstan (2.
kiad. Budapest 1898); u. a., A magyar vers (Eger 1887); u. a., A mértékes
magyar verselés története (Budapest 1892).
Forrás: Pallas Nagylexikon