Ferenc, költő és nyelvész, született Szolnokon 1757 ápr. 3.,
megh. Budán 1822 dec. 15-én. Atyja kir. sóházi tiszt volt, kinek kora halála
után anyja gondviselésére maradt. Iskoláit 1766. Pesten kezdte, 1769-től
Egerben folytatta, hol 1771. a papnövendékek közé vették fel. 1777. azonban
kilépvén, egy évet a budai egyetemen töltött s akkor Jenő néven a pálos
szerzetbe lépett. A teologiát Nagyszombatban végezte, ahol fiatalabb
növendéktársait a zsidó és görög nyelvben oktatta s 1781 ápr. 22.
felszentelték. A budai egyetemen 1782-től felsőbb matézist és teologiát
hallgatott s 1783. bölcsészetdoktorrá, 1784. pedig a hittudományok
borostyánosává avatták. Volt szerzetében tanulmányi felügyelő, majd Pesten
hitszónok, kinek beszédeire távolabbról is eljártak. Mikor szerzetét (1786)
eltörölték, tábori káplán lett, a török háboru alkalmával a fő hadi szálláson
megbetegedett, kénytelen volt lemondani hivataláról s magát negyedfél évig
Pesten és Budán orvosoltatni, mig végre felgyógyult. 300 forint nyugdíjából
éldegélt s már jelentékeny sikerrel belevegyült az irodalmi mozgalmakba, midőn
1794 dec. 11-ére virradóra a Martinovics-ügyben elfogták, amiért a kátét
terjesztette s a Marseillaiset lefordította. 1795. a hétszemélyes tábla halálra
itélte, ezt azonban 9 évi várfogságra változtatták. Kufsteinban, Grazban és
Brünnben töltötte fogsága idejét. 1804. kiszabadult és Szápáry János gróf
nádori főudvarmester leányának nevelője lett; a gróf kieszközölte neki
elvesztett szerzetesi nyugdíjának visszadását is és 1806 végén beajánlotta
József nándorhoz magyar nyelvgyakorló mesterül. Különböző költői, zenei,
nyelvészeti, történeti és más munkák kiadása közben teltek évei; élte utolsó
tizedében a helytartó tanács megbizásából nyelvtani kézikönyveket szerkesztett.
Irodalmi polemiáktól, majd betegeskedéstől keserített élte végső éveit elvonultságban
töltötte a budai várhegy keleti oldalán fekvő csinos házacskájában.
V. a magyar irodalomban mint lirai és elbeszélő öltő,
esztetikus és mint nyelvész fejtett ki nevezetes munkásságot. Fogsága előtt
főleg mint költő és elméletiró dolgozott; 1787. jelentek meg első versei a
Magyar Musában. Egy irányban dolgozott Ráday Gedeonnal, Földi Jánossal és
Kazinczy Ferenccel, t. i. a nyugateurópai dalstil, főleg pedig a német
verselésmód átültetésén fáradozott. Irányát elméleti művekben is hirdette: Rövid
értekezések a muzsikáról (Bécs 1791); Mi a poesis és ki az igaz poéta? (Buda
1793) stb. Zeneértő, sőt zeneszerző volt, legképzeltebb magyar ritmikusa
korának, aki tanítását a német versformák elsőbbségéről nemcsak elméletileg,
hanem a dalaira szerzett dallamokkal is támogatta. Elméleti munkáit (melyeknek
forrása főkép Sulzer volt) rendesen hangjegyekkel kisérte. Mint lirikus költő,
dalokat és ódákat irt, az utóbbiakat antik versformákban, de ezek kevésbbé
sikerültek, mint nyugateurópai versmértékben irt német stílü dalai, melyek közt
a Lille c. románc az első rímes anapesztus volt magyar nyelven. Elméleti munkái
a németes iránynak valóságos programmjai voltak. 1794 előtt adta ki két alkalmi
versezeten kivül a következő munkáit: Egy jó szivből költ szatira avagy feddő
költemény a magyar literáról (Pest 1791); A világnak közönséges történetei
(Buda 1790-91, Millot után); A lebilincsezett Prometheus (Aeschylusból, u. o.
1792). Két darab Kotzebneből (A szerelem gyermeke, 5 felv., u. o. 1792 és A
formentérai remete, 3 felv., Pest 1793). Azonban már egy nyelvészeti munkája is
fogsága előtt jelent meg: Proludium in institutiones linguae Hungaricae (Pest
1793), Adelung hatása alatt és az ő szellemében. Fogsága után egy ideig
folytatta költői és zeneszerzői pályáját. Ekkor jelentek meg tőle: Rikóti
Mátyás (Pest 1804, hosszas elbeszélő költemény); Kolomposi Szarvasi Gergely
úrnak víg élete (u. o. 1804-05); Magyar Aglája avagy kellemesen mulató
nyájaskodások külömbféle versnemekben (Buda 1806, V.-nek egyik főbb költői és
zenei gyüjteménye); A magyar hárfásnak énekei fortepianóra (Pest 1807). Több
elbeszélő és drámai munka s Az emberi nemzet történetei (1-3 köt.). Mint
szinműiró V. rendszerint fordított. Elbeszélései (az anekdotikus Szentessiné és
Rikóti Mátyás) sem nevezetesek, nem is igen tettek hatást. Erejének java lirai
költeményeiben van, melyeknek nagy részében szintén idegen motivumok csendülnek
meg. Mindazáltal ezekkel V. segített megalapítani azt a nyugateurópai lirai
stílt, mely napjainkig uralkodó költészetünkben. Ez az ő költői működésének fő
eredménye. A mellett mint nyelvész igen nevezetes. Fogsága után csakhamar
állást foglalt Révainak a nyelvtörténet alapján álló rendszereivel szemben s
Tiszta magyarság c. művében (Pest 1805) az élő nyelv használatra, nevezetesen a
tiszavidéki beszédre alapítja a grammatikát. Erre Révai és «tanítványai» heves
röpiratokban feleltek, mire V. nem válaszolt, hanem később a helytartó tanács
megbizásából az alsó-, közép- és felsőfoku nyelvtanítás eszközeiül következő
kézikönyveket irta: Epitome institutionum grammaticarum linguae Hungaricae (5
köt., a gimnázium 2-6. osztályainak, Buda 1816); Exercitationes idiomatis
Hungar. (u. o. 1816); Analyticae institutionum linguae Hungaricae (u. o.
1816-17, 3 rész); Magar orthographia (u. o. 1817); Ungarische Rechtschreibung
(u. o. 1817); Ungarische Sprachlehre (u. o. 1817); Magyar grammatika (1817).
Végső nyelvészeti munkája volt A philosophiának talpigazságaira épített
felelet... a nyelvmívelésnek mivoltárúl stb. (u. o. 1818). Irt a biblia új
fordításáról is: Dissertatio de versione hungarica Scripturae Sanctae (u. o.
1822). Nyelvészeti irányát az irodalom és később az akadémia elitélte a Révaié
mellett, azonban az övének is megvolt a maga jó oldala, t. i. a nyelvnek
filozofiaibb szempontból való felfogása. Holta után barátjának Sághy Ferencnek
fia adta ki a V. F. maradványai és élete c. könyvet. Majd Toldy Ferenc adta ki
verseit V. F. költeményei (Pest 1865). V. ö. Toldy F., Magyar költők élete;
Radnai Rezső, Aesthetikai törekvések Magyarországon (Olcsó Könyvtár); Riedl
Fr., V. mint nyelvész (Nyelvőr); Négyessy László, A mértékes magyar verselés
története; u. a., V. mint versújító (szolnoki gimnáziumi értesítő 1889) stb.
Forrás: Pallas Nagylexikon