szokásos elnevezése a zsidók ellen emelt azon vádak, hogy
keresztény gyermekeket meggyilkolnak és rituális célokra, különösen a husvéti
(peszách) kovásztalan kenyér (mácah) sütésére felhasználják. A V. keletkezése
az ókorban dívó emberáldozatokra, valamint azon ősrégi babonás hitre vezetendő
vissza, mely jóslára, boszorkányságra és kuruszlásra használta a csodaerővel
felruházott embervért. Ezen iszonyatos álhit ellen éppen a zsidóság vette fel a
küzdelmet. Mózes öt könyve a legszigorubb büntetés terhe alatt ismételten
tiltja az emberáldozatot és mindennemü vérnek élvezetét, mely tilalmat a talmud
és a későbbi törvénymagyarázás egyre szigorított, olyannyira, hogy a zsidónak
csak oly állat húsát szabad élvezni, mely a rituális metszés és az előirt
kisózás által teljesen vértelenné lett és hogy p. tojást, melyben vércsepp
találtatott, vagy falat kenyeret, melyhez a foghúsból vér tapadt, ennie nem
szabad. S a V.-at eredetileg nem is a zsidók ellen hozták fel. Az úrvacsora és
az evangeliumok reá vonatkozó helyei, melyek a megváltó húsának evéséről és
vérének ivásáról szólnak, a félreértésnek és rossz akaratnak alkalmat
szolgáltattak arra, hogy a pogány világ V.-at emelt a kereszténység ellen, s
ennek hivei közül számosan áldozatul estek ezen rémséges balhitnek, mely ellen
az egyházatyák és régi keresztény irók (Tertullian, szt. Ágoston, Eusebius,
Athenagoras, Minutius Felix stb.) a legerélyesebben, de a babonás tömeggel
szemben hiába védekeztek. A kereszténység diadalmával e vád elnémult, de a
középkorban újból feléledt, csakhogy most a keresztény világban és a zsidók
ellen. A fuldai (1235) V. óta egész a legújabb időkig a véres üldözések hosszu
láncolata érte a zsidóságot e vád következtében. Bár maguk a pápák (első ízben
IV. Ince 1247.) és egyéb egyháznagyok, később Luther is, alaptalannak
nyilvánították a V.-at, s a legtöbb esetben, olykor persze későn, kiderült a
vele sujtottak ártatlansága, mégis minden időben akadtak, kik a V.-at mint
alkalmas eszközt használták fel arra, hogy a tömeg gyűlöletét, birvágyát,
vérszomját vagy hitrajongását a zsidókra zúdítsa. A középkorban sok egyeseken
kivül egész zsidó községek, melyeket kifosztogattak és lemészároltak, lettek a
V. áldozatai, s e vád, melyet a modern antisemitizmus adott alkalommal
felkarolt és szított, még manapság sem némult el teljesen. Hazánkban az első
V., melyről tudomásunk van, a nagyszombati volt 1494., mely alkalommal az
ottani zsidókat máglyán elégették; ezt követte II. Lajos alatt a budai, melyet
Szerencsés Imre, a zsidó származásu kincstárnok meghiusított, 1529. a bazini,
1539. ismét egy nagyszombati, melynek következtében a zsidókat a városból
kiűzték. A XVII. sz.-ból Magyarországon felmerült V.-ról nem maradt ránk
tudósítás, a XVIII. sz.-ban a sárosi V. követelt áldozatokat, a péri és
csengeri V.-ban (1791) a vádlottak felmentettek, szintugy 1884. a nagy
izgatottságot keltő tiszaeszláriban. A V.-hoz egész nagy irodalom fűződik;
túlnyomó részben olyan, mely ellene nyilatkozik s alaptalanságát kideríteni
iparkodik. V. ö. Christl. Zeugnisse gegen die Blutbeschuldigung der Juden
(Berlin 1882) és Blutbeschuldigung gegen die Juden von christl. Secte
beurtheilt (Bécs 1883).
Forrás: Pallas Nagylexikon