(eszt.), a szomorujáték ellentéte, nem szenvedélyeket, sem
nem szenvedéseket ecsetel, hanem inkább apróbb hibákat, gyarlóságokat,
fonákságokat, kába, könnyelmü, léhütő embereket, mulattató véletlenségeket,
szórakoztató, érdekfeszítő összecseréléseket ábrázol. A V. is életfestő, de nem
bukással, hanem szörnyü kuderccal, leplezéssel, kikosarazással, vagy szerencsés
de véletlen sikerrel végződik, az életet rózsás szinben tünteti fel. Nincs
sors, csak véletlenség, nincs sirás, legfeljebb könnyü érzékenykedés, fő dolog,
fő hatás a nevetés, mely finomabb V.-ban mosollyá szelidül, bohózatos V.-ban
pedig a röhögésig fokozódik. A V. főbb fajai: a szatirikus V. (Aristophanes), a
fantasztikus V. (Shakspere, Raimund, Vörösmarty), a köznapi V. (Plautus,
Goldoni, Kisfaludy, Szigligeti), helyzet v. (franciák: Sardou, Bisson, labiche),
csel-V. (Scribe, a spanyolok), történeti V. (Scribe, Laube, Rákosi, Dóczi),
társadalmi V. (Dumas, Augier) stb. A V.-nak még nincs teljesen kidolgozott
teoriája; nagyon használható Szigligeti könyve a drámai válfajokról. L. Dráma,
Komikum.
Forrás: Pallas Nagylexikon