régi magyar. A 17. század magyar hangszeres muzsikája - s egyúttal a
legrégibb magyar hangszeres irodalom - virginálátiratok, illetve
virginálkompoziciók formájában maradt ránk. Feljegyzői a Felvidék,
Erdély és a Dunántúl képzett (részben német eredetű) muzsikusai voltak,
kik a hallott magyar népi vagy népies táncdarabokat többnyire
orgonatabulatúrás formában (az u. n. német [Amerbach-féle]
orgonatabulatúra szerint!) jegyezték fel, és pedig vagy primitiv dallam
+ basszus-formában, vagy - ritkábban - gondosabban kiírva a
középszólamokat, általában megszerkesztve , feldolgozva az illető
darabot. Ugyanígy írtak át virginálra magyar műdalokat, népdalokat,
egyházi népénekeket és külföldi eredetű szvitmuzsikát is. Hogy a
feljegyzők közül egynémelyik szerzője is volt-e az illető daraboknak s
ki melyiknek: azt ma még annál kevésbé tudjuk megállapítani, mert a
kéziratok egy része anonym s így még a feljegyzőket sem ismerjük teljes
számban. A 17. század második negyedében a Felvidéken felbukkanó
orgonatabulatúrás gyűjtemények (németprónai, szomolnoki, leibici,
lőcsei és bártfai kéziratok) azt bizonyítják, hogy a hangszeres és
kórus-muzsikának ezt a Németországban általánosan elterjedt
feljegyzésmódját aránylag korán meghonosították Magyarországon is. A
szorosan vett magyar anyagot tartalmazó gyűjtemények keletkezési ideje
1630 és 1690 közé esik. Első helyen áll közöttük a Kájoni János (l. o.)
nevéhez fűződő kódex (1634-71), mely egész sor népies táncdallam
(Pajkos tánc, Oláh tánc, Az én ágyam csak, Más oláh kettős, Ötödik tánc
hatodon, Nyíri tánc, Mikes Kelemen tánca, Apor István tánca, Apor Lázár
tánca, choreák), néhány világi dal (Tegnap gróf halála, Lupul vajdáné
éneke, A nyúl a vetemények között) és egyházi népének (Stabat Mater, Az
gazdag siralma, Bocsásd meg Úristen) primitiv virginálátiratát őrizte
meg (dallam és basszus); Kájoni egyéb orgonatabulatúrás gyűjteményei
ezen a helyen kevésbé említhetők, mert nyilván vokális, nem
instrumentális darabokat tartalmaznak. - A Lőcsei tabulatúráskönyv
keletkezési ideje talán az 1660-70 körüli időre tehető; magyar
anyagának technikai készsége (kiirt középszólamok, gondos harmóniai és
játékpraxisbeli kidolgozás), formai biztonsága és kétségtelenül a
hangszer technikájából született, szinte virtuóz elevensége egyedülálló
jelenséggé avatja a régi magyar zene történetében. Feljegyzőjét nem
ismerjük; lehetséges, hogy a kéziratban többször szereplő S. M.
monogram a szerző vagy gyűjtő nevére utal. Magyar vonatkozású anyaga:
egy Chorea Hungarica, 8 chorea hangnemek, helyesebben inkább
ABC-szerinti sorrendben (ex A, ex B, ex C, D, E, F, G, H) és két chorea
polonica. A hangnemek szerinti rendezés a korszak szvit-irodalmának
egyik ritkábban előforduló, de általánosan ismert sajátossága
Chambonniéres, L. Couperin, Froberger, Pachelbel stb.). A lőcsei
kézirat stilizált táncainak magyar zenetörténeti jelentőségét általában
így foglalhatjuk össze: 1. első nyoma a valódi hangszeres (hangszerre
irt, nem átirt) muzsikának, 2. technikában, feldolgozási készségben
legfejlettebb a korszak magyar zenei emlékei között, 3. a ciklikus
forma első nyoma a magyar hangszeres irodalomban, 4. az egyetlen régi
magyar dokumentum, mely egyes stiláris vonásaiban (figuráció)
rokonságot mutat a száz évvel később feltűnő verbunkos tánc-zenével. -
A Vietorisz-kódexet, melyet egy ideig Esterházy Pál herceg nevéhez
fűztek (l. o.), valószínűleg 1680 körül írta össze 5 vagy 6 feljegyző;
kilétüket nem ismerjük. Lehetséges, hogy a kézirat egyideig Esterházy
birtokában volt. Tartalma: 17 magyar világi ének (virágénekek,
melyeknek élén, kevés kivétellel, ott szerepel a szöveg néhány
kezdőszava). nagyszámú népies és külföldi eredettű táncdarab, szlovák
dallamok stb. Írásmódja kezdetleges, mint a Kájoni-kódexé, de a
feljegyzett világi dalok jelentékeny száma (Térj meg bujdosásidból, Búm
elfelejtésére, Sokan szólnak most én reám, Két fehér hattyúról, Égő
lángban forog szívem, Mint sir az fehér hattyú, Hová készülsz szívem,
Széllel az sok vitéz) megkülönböztetett helyre állítja a 17. század
magyar zenei emlékei között. - A soproni Stark-féle virginálkönyv
(Tabulatúra Joh. Jak. Starcken zugehörig 1689-) 56 - rendes
kottaírással, nem tabulatúrával feljegyzett - virgináldarabja között
négy magyar tánc -ot (Ungerischer Tanz) tartalmaz, gondos technikájú
(3-4-szólamú) feljegyzésben; csak az Ungerischer Tanz des Fürsten aus
Siebenbürgen ( Thököly tánca nótája ?) követi a Vietorisz- és
Kájoni-kódex kétszólamú, primitívebb írásmódját. Ezekhez a
táncdarabokhoz általános nemzetközi praxis szerint -proportio, vagyis
páratlan ütemű változat csatlakozik. A darabok feljegyzője Payr Sándor
szerint Wohlmuth János soproni orgonista. - A magyar virginálzene,
sporadikus jellege ellenére, határozottan bizonyítja a meginduló magyar
hangszeres irodalom eleven erejét és népszerűségét; világot vet
mindenekelőtt a magyar instrumentális kultúrának arra az első
korszakára, melyben a hangszeres muzsikálás még jóformán teljesen az
énekes zene függeléke (énekelt dallamok hangszerre való átplántálása),
de - talán népi impulzusok nyomán - önálló figurációs technikát kezd
kialakítani. (Különös figyelemre méltók a Vietorisz-kódex kiirt
[vagyis magukban a ritmikus értékekben feltüntetett] rubatói is.)
Közvetlen folytatását mindezideig nem ismerjük, mert a virginálzene
irodalma a 17. század végén megszakad s a 18. század hangszeres
irodalma nyilván más gyökerekből alakul ki, évtizedek múlva. V. ö.
Sztankó Béla: A lőcsei tabulatúrás könyv choreái 1927 (a lőcsei kézirat
magyar anyagának kiadása), Seprődi János: A Kájoni-codex irodalom- s
zenetörténeti adalékai, Irodalomtört. Közl. 1909 (a Kájoni-kódex magyar
anyaga), Fabó Bertalan: A magyar népdal zenei fejlődése 1908 (átiratok
a Vietorisz-kódexből), u. a.: Az Esterházy tabulatúrás könyv kora
(Magyar Könyvszemle 1911), Szabolcsi Bence: Probleme der alten ung.
Musikgeschichte 1926 (a Vietorisz-kódex magyar anyagának nagyrésze), u.
a.: Öt régi magyar tánc (Zenei Szemle 1928), u. a.: A 17. század magyar
főúri zenéje 1928, Payr Sándor: Wohlmuth János orgonista és karmester,
Sopron 1929 és u. annak a Stark-féle virginálkönyvről irt ismert.
(Soproni Nemzetőr 1910). L. még Ungaresca. Szabolcsi.
Forrás: Zenei lexikon