Vitorla
a hajóárbochoz vagy a vitorlafához erősített és kifeszített
(tárt) kisebb-nagyobb felülettel biró vászondarab, mely a szél erejének
kiaknázása mellett a hajónak mozgási és mozgadozási képességet kölcsönöz. A
V.-t erős vászonból készítik három- vagy négyszögalakban, széleit pedig egy
kötélhez varrják. Ezen kötelet szegélyzőnek nevezik és pedig helyének
megfelelőleg alsó, felső vagy vitorlafa- és oldalszegélyző. A V.-széleknek
belső vágatát vitorlahajlatnak, alsó végeit szarvaknak, a felső végeket felső
szarv vagy bütüknek hivják. Ezen elnevezésben csak a tarcs-V.-knál van némi
eltérés. A V.-k alakja szerint megkülönböztetnek: vitorlafa-V.-kat, melyek a vizszintesen
fekvő fákra öltve, a szél irányához mért állásaikban a fékek által
szabályoztatnak; rúd-V.-kat, melyek kifeszítése és szélnek tárása egy rézsút
felfelé nyuló rúd által történik (ezek kisebb tengeri hajókon és csónakokon
találhatók); ág-V.-k (alul szélesebbek, mint felül), melyek az árbocok ágaihoz
köttetnek és a szarvkötelek által feszíttetnek; tarcs-V.-k, melyek a tarcs
köteleken csúszó kapcsokhoz öltetnek. Az ág-, rúd- és vitorlafa-V.-k
négyszögletesek, bár alakra nézve egymástól eltérők, mig a tarcs-V.-k
háromszögletesek. Az egyes V.-k elnevezését illetőleg l. Vitorlázat
képmellékletet. A fő árboc előtt fekvő összes V.-kat elő-V.-knak, az attól
hátra fekvőket pedig hátsó V.-knak, a tarcs- és ág-V.-kat együttesen él-V.-knak
is nevezik. A V.-kat csigakötelekkel (ejtők) húzzák fel, melyeket a fedélzeten
kezelnek. V.-t fel- vagy leölteni annyit jelent, mint azt a vitorlafához, ághoz
erősíteni, kötni. V.-t feszíteni, tárni, zárni, bevonni a. m. azt a szél
hatásának kitenni vagy ennek hatása alól elvonni, mely utóbbi esetben a V.-t
először a vonó kötelekkel összevonják, azután a göngyölőkkel felgöngyölik és
végre zsineggel a vitorlafán fekve összekötik. A V. fogásolása a V. felületnek
kisebbítése.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|