Wallandt
Ernő, mérnök, szül. Mária-Radnán 1845 aug. 10. Középiskoláit
Nagyváradon és Budán járta; 1863. a József-műegyetemre ment, melynek végeztével
1867 szept. 30. mint mérnökgyakornok állami szolgálatba lépett. A hivatalnoki
pályán gyorsan haladt előre és a kormánytól szép megbizásokat kapott. 1873. a
bécsi világkiállításon a közmunka- és közlekedésügyi minisztériumot képviselte
s még ugyanez évben részt vett az aldunai zuhatagok szabályozásának terveit
előkészítő nemzetközi bizottság működésében. 1876. átvette a sárospataki, 1878.
pedig mint királyi főmérnök a vásárosnaményi folyammérnöki hivatal vezetését.
1883-tól 1889-ig a közmunka- és közlekedésügyi minisztériumban mint a műszaki
tanács tagja működött miniszteri főmérnöki, majd középítészeti főfelügyelői s
1885-től kezdve miniszteri osztálytanácsosi minőségben. Ez idő alatt bizták meg
1883. a Vaskapu-szabályozás terveinek elkészítésével, 1885. a brüsszeli első,
1886. a bécsi második, 1887. a frankfurti harmadik nemzetközi belhajózó
kongresszuson a kormány képviseletével. Legfontosabb munkálkodása 1889-től kezdődik,
midőn Orsovára a vaskapuszabályozási m. kir. művezetőség főnökévé nevezték ki.
Amint a világhajózás érdekeit szolgáló nagymunkálatok előhaladtak s a sikere
bizonyossá vált: egymásután érték a kitüntetések. 1893. címzetes miniszteri
tanácsossá nevezték ki; 1894. a szerb másodosztályu Takovo-rendelet kapta;
1896. valóságos miniszteri tanácsossá léptették elő; ugyanez év szept. a
Vaskapu megnyitásakor a Lipót-rend lovagkeresztjével tüntették ki s még ez
évben az ezredéves országos kiállításon szerzett érdemeiért a millenniumi arany
emlékérmet kapta.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|