János Joákim, német régész, az ókori műtörténet alapvetője,
szül. Stendalban (Brandenburg) 1717 dec. 9., megh. Triesztben 1768 jun. 8. Mint
szegény cipészmester fiának sok küzdelmébe került, mire tanulmányait
elvégezhette. A gimnáziumot Berlinben végezte, az egyetemen sokoldalu tanulmányokkal
foglalkozott (Halléban teologiát és ókori irodalmat hallgatott, Jenában
matematikát és orvostant). 1743. tanár lett Seehausenben, 1748. könyvtáros
Bünau gróf szász miniszternek nöthnitzi birtokán Drezda közelében. A drezdai
műkincsek és művészek hatása alatt a művészetek iránt való rokonszenve
valóságos rajongássá fokozódott, s midőn a drezdai nuncius megigérte neki, hogy
Rómában könyvtábornoki állást szerez számára, 1754. áttért a katolikus
vallásra. Egy évig még Drezdában maradt és műtörténeti tanulmányokkal
foglalkozott, majd 1755. királyi segélydíjjal Rómába ment, ahol több biboros
főpap (Passionei, Albani és Archinto) pártfogása alá vette, Mengs pedig
bizalmas barátságára méltatta. Ezentúl hosszu időn át csaknem kizárólag antik
és modern műremekek tanulmányozásával foglalkozott. 1758. fölkereste Nápolyt,
Porticit, Herculaneumot és Pompejit; majd Firenzébe ment, ahol Stosch bárónak
hires gemmagyüjteményét rendezte. Majd elvállalta Albani bibornok
magángyüjteményének felügyeletét; egy oly bizalmi állást, mely alkalmul
szolgált neki, hogy tanulmányait kiegészítse és a leghiresebb szakértőkkel
érintkezésbe lépjen és ezen érintkezésben meg is maradjon. 1763. főfelügyelője
lett mindazon régiségeknek, melyek Rómában és Róma környékén előfordulnak, mely
állásában sokat utazott. Utoljára (1767) Herculanumot és Nápolyt kereste fel
(életében negyedszer), majd nagyobb útra kelt, melyen Bécsig jutott, számos
remekkel megismerkedve, de egyszersmind későbbi gyilkosát is magára figyelmessé
téve. Ez egy Arcangeli Ferenc nevü ember volt, aki régészeti ismereteivel
megnyerte W. bizalmát, de aljas módon visszaélt vele, mert a tudóst egy
trieszti vendéglőben megölte. W. haldokolva Albani biborost tette meg
kéziratainak és gyüjteményeinek örökösévé. W. kiválóbb művei: Gedanken über die
Nachahmung der griechischen Werke in der Malerei und Bildhauerkunst (Drezda és
Lipcse 1754); Anmerkungen über die Baukunst der Alten (Lipcse 1762); Monumenti
antichi inediti (2 köt., Róma 1767); Von den herculanischen Entdeckungen (Drezda
1762); Abhandlung von der Fähigkeit der Empfindung des Schönen in der Kunst und
dem Unterricht in derselben (u. o. 1771); Nachrichten von den neuesten
herculanischen Entdeckungen (u. o. 1764). Fő műve azonban: Geschichte der Kunst
des Alterthums (Drezda 1764) s ennek kiegészítése: Anmerkungen über die
Geschichte der Kunst (u. o. 1767). Ezekben fejtette ki a művészet fejlődésére
vonatkozó alapeszmét, amelyet Vellejus Paterculus és Quintilianus munkáiból
merített volt. Itt jelölte ki a korszakot stíltani jellemét, az egyes művészek
egyéniségét és egymáshoz való viszonyát. Korszakos tevékenysége egész
programmot rejtett magában és miként a filologiára nézve Wolf Frigyes Ágost,
ugy a műtörténetben W. neve az általa életre keltett tudományág jelszava
egyszersmind, amely élni fog, amig az illető tudományok élnek. Ezért szokták W.
szülőnapjának évfordulóját Rómában a régészeri intézet kebelében mai napig
megünnepelni; ezért üli meg számos egyetem (Kiel, Greifswald, Berlin és Bonn)
dec. 9-ét külön W.-ünnepélyekkel. Működésének fő helyein és mozgalmas életének
főbb állomásain (villa Albani, Stendal, Berlin, Trieszt) szobrok hirdetik
dicsőségét és munkás életének sikereit, amelyek el nem mulnak, mig az antik
világ örök szépségei derüt hoznak a mindennapi élet szürke egyhanguságába.
Forrás: Pallas Nagylexikon