Gyula, államférfi, vallás- és közoktatásügyi miniszter,
szül. Zalaegerszegen 1852 márc. 17-én. Atyja W. Antal törvényszéki elnök, anyja
Börzsönyi Mária. Középiskolai tanulmányait a piaristák nagykanizsai, maj dpedig
budapesti gimnáziumában, az egyetemi tanfolyamot Budapesten és Bécsben végezte.
Közben több európai körutat tett, amikről hazatérve, ügyvédi oklevelet
szerzett. Már kora ifjuságában állott az irodalom munkásai sorába. Középiskolai
tanuló korában a zalavári apátsági történetéről tanulmányt irt, amelyet az
akkor Thaly Kálmán szerkesztésében megjelent Századok közölt. Jogáskorában
közművelődési kérdésekről értekezett Beöthy Zsolt Athenaeumában, különösen
pedig a hirlapirói téren, mint a Pesti Napló munkatársa, sokat munkálkodott.
Tanulmányai befejeztével atyja, a régi vármegyei családok hagyományait követve,
a vármegyei életre szánta; de W.-ot, ugy látszik, inkább vonzották az
igazságszolgáltatás akkor napirenden levő nagy reformkérdései; hogy e téren
szerzett tudományos előképzettségét gyakorlati ismeretekkel is bővítse,
igazságügyi szolgálatba lépett s a törvényszéknél és a kir. táblánál vállalt
hivatalt, mig aztán Perczel Béla miniszter az igazságügyminisztériumba nevezte
ki. A hivatali ranglétra hosszadalmasságát a fiatal tisztviselő bőven
tapasztalta s a jövendő miniszter több mint négy esztendeig maradt
segédfogalmazói rangfokozatban. E közben 1881. vezette oltárhoz Csengery
Etelkát, a dicső emlékezetű Csengery Antal (l. o.) leányát. Már irodalmi mult
állott mögötte, amikor 1882. komáromi, később pedig budapesti alügyész lett;
ily minőségében is mindig az igazságügyminisztérium kodifikatorius osztályában
működött. Alügyész korában irta meg A tettesség és részesség tana (2. kiad.
1893) c. nagy büntetőjogi művét, amelyet később a m. tud. akadémia a
Sztrokay-díjjal tüntetett ki. Alügyészből miniszteri titkárrá s rövid idő mulva
budapesti helyettes királyi főügyésszé léptették elő. Bár még most is mindig az
igazságügyminisztériumi beosztásban maradt, a gyakorlati élettel való
összeköttetést soha sem vetette el; több ízben mondott vádbeszédeket a
sajtóbiróság előtt, a jogászgyülésnek pedig egyik tevékeny tagja volt. Az
igazságügyminisztériumban Pauler Tivadar, majd pedig Fabinyi Teofil miniszterek
megbizásából főleg a bűnvádi eljárásról szóló törvényjavaslat
megszerkesztésével foglalkozott, ezenkivül a királyi táblai és birói szervezeti
törvények előadói tervezetét és egyéb törvénytervezeteket készített elő. Irói
munkássága terén a Tettesség és részesség tana c. művéhez: A bűnkisérlet és
bevégzett bűncselekmény; A bűnvádi eljárás alapelvei (1885); A pénzbüntetés
jogi természete (1882); Új irányok a büntetőjogban a magyar bűnvádi eljárás
törvényjavaslata (1888) művei sorakoznak; ezenkivül nagy számu értekezése
jelent meg a hazai és külföldi szaklapokban. Arra, hogy a magyar jogélet
fejleményei a külföldön kellő ismertetésben részesüljenek, mindig angy súlyt
fektetett s ezen törekvéstől vezéreltetve, lépett a Siciété de la législation
comparée c. nemzetközi tudóstársaság munkás tagjai közé, majd pedig megirta az
összes művelt népek büntetőjogát ismertető Strafgesetzgebund d. Gegenwart c.
nagy irodalmi vállalatba a magyar büntetőjogi részt. Munkássága elismeréséül a
m. tud. akadémia 1886. levelező tagjává választotta. 1890-ben Szilágyi Dezső
büntetőjogi katedrájára budapesti egyetemi tanárnak nevezték ki. A tanszéken a
Carrarával fénypontjára jutott u. n. klasszikus büntetőjogi iskola hivének
vallotta magát, bár bizonyos előzékenységgel tárgyalta a modern szociologikus
iskolák elfogadható vívmányait is; a mellett, hogy dogmatikus, mindig szivesen
foglalkozott a tudomány nagy reformkérdéseivel. 1892. az akadémia rendes
tagjává választotta. Több mint két évtizedes irói mult után, sokoldalu
tudományos képzettséggel és két évtized gyakorlati tapasztalataival, 40 éves
korában lépett ki W. az országos közélet porondjára, midőn 1892. a csáktornyai
kerület polgárai szabadelvüpárti programmal országgyülési képviselővé
választották. Az új képviselő a Ház igazságügyi és a közigazgatási biróságokról
szóló törvényjavaslat tárgyában kiküldött bizottságaiban csakhamar nagy
tevékenységet fejtett ki. A legújabbkori magyar parlamenti történet fényes
napjaiban pedig, az egyházpolitikai reformok körül megindult küzdelemben,
amelyhez hasonló nagy elvi küzdelmet a nemzet a 60-as évek óta nem ért meg,
W.-nak kiváló szerep jutott. Az új (polgári) házasságjogi törvény tárgyalásakor
W. beszéde volt egyike azon felszólalásoknak, amikkel a küzdelemben politikai
pártkülönbség nélkül egyesült szabadelvüek a vitát megnyitották; a magyar
jogfejlődés történetéből merített érvekkel bizonyította, hogy az idő a mi
társadalmunk számára is megérleltet már a kötelező polgári házasság intézményét
és hogy ennek megalkotása az 1848. kivívott honpolgári jogegyenlőségnek
elmaradhatatlan követelménye; másfelől a vallásosság mély tisztelete
nyilatkozott meg a szónokban, amidőn a polgári házasság ezen formáját éppen
azért is védelmezte, mert az az egyházak érthető érzékenységét még a
legkevésbbé fogja sérteni. A sikeres kibontakoz ás érdekei a Wekerle-kabinet
visszalépése után, inkább mint bármikor, a vallási ügyek legfőbb intézésére
olyan férfiut kivántak, akiben egyrészt a békés továbbhaladásnak ilyen
hajlandósága, másrészt pedig a hivatásos jogásznak mindazon biztosítékai
meglegyenek, amelyek a nagy elvi küzdelemben az állam jogának az egész vonalon
való megoltalmazására kilátást nyujtanak. A király 1895 jan. 15. kelt
legfelsőbb elhatározásával W.-ot, a vallás szabad gyakorlatáról szóló
törvényjavaslatnak képviselőházi előadóját, a tanári tanszékből a vallás- és
közoktatásügyi miniszteri székre hivta meg. A főrendiházak a még elintézetlenül
maradt két egyházpolitikai javaslattal szemben tanusított elutasító magatartása
a politikai küzdelmek további szinterévé az országgyülés ezen házát tette. W. a
vallás szabad gyakorlatáról szóló törvényjavaslatot kétszeri, az izraelita
vallás recepciójáról szóló törvényjavaslatot pedig háromszori tárgyalás során
védelmezte a főrendiház többségével szemben. A miniszteri székből sem szünt meg
soha hangsúlyozni hogy a reformtörvényeknek nincs egyéb céljuk, mint az egyéni
és társulási vallászsabadság elveinek rég várt proklamálása, a vallásos élet
minden eddig fennálló intézményeinek teljes tiszteletben tartása, sőt állami
támogatása mellett. A képviselőház következetes kitartása a javaslatok mellett
végre is a szabadelvüek zászlójának juttatta a diadal tés a királyi
szentesítéssel ellátott két törvény mint az izraelita vallás recepciójáról
szóló 1895. XLII., illetve a vallás szabad gyakorlásáról szóló 1895. XLIII.
t.-c. a magyar törvénytárba iktattatott. Kevéssel utána megjelentek a vallás-
és közoktatásügyi miniszteri rendeletek, amelyek a reformtörvények
végrehajtásának módozatait megállapították. W. már az egyházpolitikai viták viharos
napjai alatt friss lelkesedéssel látott hozzá a függőben lévő közoktatásügyi
kérdések rendezéséhez; a mély vonzalom, mely őt már kora ifjuságától fogva a
közművelődés problemáinak vizsgálatára indította éa amely irodalmi működésében
is nyomot hagyott, élénken nyilvánul a nemzeti közoktatásügy minden terén
létrehozott alkotásaiban. A népoktatási politika terén egész határozottsággal
állította előtérbe azon elvi álláspontot, mely a népoktatást, még ha az
helyenkint nem állami tényezők ke zében volna is, állami érdekü feladatnak
tekinti, a nélkül, hogy a kizárólagos államosítás alapjára helyezkednék és
nemzeti szempontból megbizható társadalmi és felekezeti tényezők közreműködését
kizárná. Három esztendő alatt mintegy 600 állami népiskolát szervezett, olykép
osztván szét azokat, hogy egy részük a nem magyarajkuak lakta vidékekre jusson,
másik részük ellenben a magyar nyelvterületek addig sokféle elhanyagolt
népoktatási ügyének szolgáljon. Ez az utóbbi törekvés, a magyarság szellemi
erőinek fokozása, a nyelvhatárokon ellentállási képességnek biztosítása egyik
megkülönböztető vonása W. népoktatási politikájának minden előzővel szemben.
Mig továbbá az általános népiskolai tankötelezettség már 1868. kihirdetett
elvét eddig szokatlan szigorral hozta alkalmazásba, a népiskolában a gazdasági
irányu elemi oktatás, a polgári iskolában az slöjd (l. o.) intézményének
szervezése által is közelebb hozta az iskolát a nép lelki világához és
gyakorlati szükségleteihez. A középiskolai igazgatás újjászervezése, az autonom
felekezeti középiskolák fokozatos állami segélyezése vannak hivatva azon
közoktatási ágazat felvirágzásának anyagi biztosítására, mely a nemzet
értelmiség osztályainak képzésére szolgál. A felsőbb leányiskolák tantervének a
középiksolákéhoz közelebb hozatalával megvetette az alapot, amelyen a
Franciaországban már oly szép virágzást ért leány-középiskolák majdan
kifejlődhetnek. Az egyetemi oktatás terén W. Ausztriát és Németország legtöbb
államát megelőzte azzal, hogy az egyetemet, illetve a bölcsészeti, gyógyszerészi
és orvosi szakot, a kiválóbb tehetségü és arra alkalmas nők előtt megnyitotta,
egyúttal az előkészítő oktatás céljaira három leánygimnáziumi tanfolyam
megnyitását is engedélyezvén. 1897. az országgyülés W. javaslatára két millió
forintot szavazott meg az egyetemi építkezések céljaira, amelyekkel azország
két első főiskolájának: a budapesti tudomány-egyetemnek s a műegyetemnek méltó
elhelyezése lesz biztosítandó. A külföldi kulturális intézmények folytonos
szemmeltartása, amelynek céljaira minisztériumában is külön szevezetet
létesített, indította arra, hogy a főleg Angliában nagy eredményeket felmutató
University-Extension (l. o.) intézményét Magyarországon meghonosítsa s igy a
magasabb tudományos képzettség kincseit a legszélesebb néprtégeknek is hozzáférhetővé
tegye. A muzeumok és könyvtárak egységes országos szervezetének megalakítását
megindította; a szabadságharc emlékeit amgában foglaló 1848-49-es
ereklye-muzeumot kegyeletes megőrzés végett magánkézből állami tulajdonba vette
és ugy ezzel mint a Münchenből visszaszerzett hires Hunyadi-levéltár anyagával
a nemzeti muzeumot gazdagította. Hogy a magyarországi nyomdatermékek
összessége, mint a nemzeti tudomány gazdag forrása, a maga teljességében legyen
egy helyütt feltalálható, az országgyülés elé törvényjavaslatot terjesztett,
mely szerint a Magyarországon nyomtatott vagy kiadott nyomdatermékekből a
nyomtató, illetve kiadó egy-egy kötelespéldányt tartozik ingyen beszolgáltatni
a magyar nemzeti muzeumnak, illetőleg a m. tud. akadémiának is. A W. által beterjesztett
törvényjavaslatot az országgyülés elfogadta és a nyomdatermékek tudományos
célokra szolgáló kötelespéldányának beszolgáltatásáról az 1897. LXI. t.-c.
szól. A millennium alkalmából tervezett szépművészeti muzeum felállítása
mellett W. művészeti programmjának fő pontja egy magyar képzőművészeti akadémia
megalapítása volt, melynek szervezésében őt a magyar művészvilág minden
tényezője lelkesen támogatta. 1897. a tudományos akadémiát a magyar nyelv
szótárának új átdolgozására szólította fel, amivel főleg a nélkülöhető idegen
kifejezések megfelelő magyar szóval való pótlását is célozta. Miniszteri
pályája harmadik esztendejében újból felszinre kerültek és W. részéről az
ügyhöz méltó gondozásban részesültek az egyházi élet több sarkalatos kérdései,
amilyenek a magyarországi katolikus egyház autonom szervezetének már a 70-es
évek óta váltig sürgetett megalkotása, a katolikus papság u. n. kongruájának és
egyéb felekezetek lelkészei fizetésének rendezése. Ez utóbbi nézve kimerítő
törvényjavaslatot dolgozott ki. 1896. a király W.-nak a v. b. t. tanácsosi
méltóságot adományozta, 1897. pedig a vaskoronarend I. osztályával tüntette ki.
Az egyházpolitikai reformok törvénybe iktatása alkalmából az ország öt városa
ajánlotta fel W.-nak a díszoklevelet, a polgártársi elismerés koszoruját. E
lexikonba a Vétség cikket ő irta.
Forrás: Pallas Nagylexikon