Zsidókhoz irt levél
irodalom
neve alatt ismeretes körülbelől a Kr. u. 200-ik évtől kezdve
egy névtelenül fenn maradt bibliai irat, melynek eredetét az alexandriai atyák
Pál apostolra vitték vissza. Messze elüt ugyan ezen mű ugy nyelvét, mint
tartalmát, tanirányát tekintve a Pál-féle művektől; de azért az ős egyház,
főként szt. Ágoston befolyása által reá engedte magát vétetni, hogy azon
iratot, mely bevezetésében sokkal inkább értekezéshez, mint sem levélhez
hasonlít, Pál apostol 14-ik leveleként a kánonba vagyis a hitszabályozó iratok
közé felvegye. Az ezen levélből visszatükröződő tanfogalom erősen emlékeztet az
u. n. keresztény alexandrinizmusra vagyis a Philo-féle hellén-zsidós
vallásbölcsészeti nézeteknek a kereszténységbe való átültetésére. Ezen mű
zsidókeresztények számára iratott, a kereszténység ugy van feltüntetve, mint
amelyben a régi zsidóság összes reményei, vágyai, várományai s jövendölései
teljesülést nyertek. A mű keletkezésének idejét némelyek 66-ra, mások az első
század végére teszik. Kiválóbb kommentárokat irtak ezen levélhez, Bleek: Der
Brief an die Hebräer, erläutert durch Einlesung, Uebersetzung u. fortlaufenden
Kommentar (2 köt., Berlin 1828); Der Hebräerbrief erklärt (1868); Riehm, Der
Lehrbegriff des Hebräerbriefes (Basel 1867)- De Wette Lünemann és Keil.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|